Droogte+zet+resultaten+ForFarmers+onder+druk
Nieuws
© ForFarmers

Droogte zet resultaten ForFarmers onder druk

De nettowinst van de beursgenoteerde veevoeronderneming ForFarmers is in 2018 met 1,3 procent gedaald naar 100,1 miljoen euro. Oorzaak zijn vooral de hogere aanvoerkosten door de extreem droge zomer.


Ook schommelde de prijs van grondstoffen daardoor meer dan normaal, waardoor de winstgevendheid daalde. Met name in Nederland en Polen konden de hogere kosten niet volledig aan de klanten worden doorberekend.

Zonder valutakoerseffecten (Britse pond) zou de nettowinstdaling 1,0 procent in plaats van 1,3 procent zijn. Bijna 30 procent van de voeromzet wordt in het Verenigd Koninkrijk gerealiseerd. Buitenlandse activiteiten in de landengroep België, Duitsland en Polen beïnvloedden de resultaten positief.

10 miljoen ton

Het totale voervolume nam met 4,9 procent toe, waardoor ForFarmers is uitgegroeid tot de grootste veevoeronderneming van Europa met een jaarvolume van meer dan 10 miljoen ton (mengvoer en andere veevoerproducten). Dit is goed voor een jaaromzet van 2,4 miljard euro.

De uit te keren winst per aandeel blijft gelijk aan 2017. Het percentage eigen vermogen daalde van 52,1 naar 50,4 procent van het totaal. Voor het eerstkomende halfjaar in 2019 verwacht ForFarmers een verdere daling van de winstgevendheid als gevolg van tijdelijk ongunstige inkoopposities. Maar de winstprognose vanaf het tweede halfjaar is weer positief.

Twee gezichten in 2018

'2018 was voor ons een jaar met twee gezichten', zegt CEO Yoram Knoop in reactie op de jaarcijfers. 'Op strategisch gebied maakten we stappen door onder meer vier bedrijven over te nemen. We zijn nu in vijf landen operationeel en hebben nog meer afzetmogelijkheden in de groeiende pluimveesector.'

De portfolioverdeling over de diersoorten van ForFarmers is hierdoor volgens Knoop meer in balans gebracht. 'Het volume wordt nu in ongeveer gelijke delen afgezet in de herkauwers-, varkens- en pluimveesector. Door onze Total Feed-aanpak zijn we in staat gebleken ook onder lastige marktomstandigheden nieuwe klanten aan te trekken en bij bestaande klanten in afzet te blijven groeien.'

Bezuinigingen in 2019

Gezien de resultaten en de huidige marktomstandigheden acht Knoop het verstandig om in de komende twee jaar de kostenbasis van de organisatie te verlagen door extra efficiencymaatregelen te treffen. 'We kijken daarbij naar het reduceren van het aantal fabrieken en het verminderen van ons personeelsbestand als gevolg van de verdere standaardisatie en optimalisatie van onze processen.'

Tegelijkertijd blijft het bedrijf investeren in de de supply chain en in de introductie van innovatieve (digitale) concepten ten behoeve van klanten. 'Ondanks dat we door een tijdelijke onvoordelige inkooppositie sterk lagere resultaten verwachten over het eerste halfjaar van 2019 dan in het eerste halfjaar van 2018, hebben we vertrouwen in de vooruitzichten daarna.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    17° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    18° / 10°
    10 %
  • Donderdag
    20° / 7°
    20 %
Meer weer