Pioenroos snelt omhoog in bloemenhiërarchie

De pioenroos is bezig met een opmerkelijke opmars. Met een omzet van bijna 45 miljoen euro in 2018 is de zomerbloem in de Royal FloraHolland top tien van snijbloemen beland.

Pioenroos+snelt+omhoog+in+bloemenhi%C3%ABrarchie
© Vidiphoto

Een schamele 9 miljoen euro omzet behaalde de pioenroos in 2003 bij bloemenveiling FloraHolland. Sindsdien is het leven van deze zomerbloem danig opgeschud. De pioen heeft in de afgelopen vijftien jaar een metamorfose ondergaan van een dwerg naar een reus onder de snijbloemen, die zich wat omzetwaarde betreft bij FloraHolland nestelt tussen de eustoma, geplozen chrysant en freesia.

Die plek heeft de bloem verworven na een snelle groei, waarbij ieder jaar terrein werd gewonnen, met uitzondering van 2018. Dat jaar gingen bijna 90 miljoen stelen via FloraHolland over in de handen van kopers, iets minder dan in 2017.

Warme weer

Aan de populariteit van de bloem lag het niet: telers van pioenrozen hebben vorig jaar mei door het warme weer niet alles kunnen oogsten. Een tekort aan personeel en de korte oogsttijd waren daar debet aan.

Prijs pioen bij klokvoorverkoop ligt 40 procent hoger

Astrid Groenewegen, productmanager seizoensbloemen bij FloraHolland

Volgens Astrid Groenewegen, productmanager seizoensbloemen bij FloraHolland, zijn de vooruitzichten voor de pioen, ondanks dit dipje, goed. Een verdere uitdijing van de markt is de verwachting.

Kortetermijnkopers

Wat Groenewegen opvalt, is dat de pioen in een markt beweegt van kortetermijnkopers. 'De prijs van de bloem reageert direct op de beschikbare volumes.'

De pioen is ook veel meer een klokbloem dan andere bloemen. In het afgelopen jaar werd 70 procent via de klok verhandeld en de overige 30 procent via bemiddeling. Weliswaar neemt het aandeel bemiddeling toe, maar de pioen loopt achter bij andere snijbloemen. Gemiddeld verkoopt FloraHolland 35 procent van de bloemen direct.

De afwijking heeft wellicht ook te maken met het koperspubliek. Iets minder dan 20 procent van de pioenen blijft in Nederland. De afzet van de bloem loopt voor 83 procent via de bloemist. Het supermarktkanaal zit al jarenlang op een aandeel van 15 procent. 'Om een of andere reden vindt de supermarkt de bloem eng', zegt Groenewegen.

Klokvoorverkoop in lift

De FloraHolland-productmanager signaleert wel dat de klokvoorverkoop van de pioen stevig in de lift zit. De groei was in het afgelopen jaar bijna 50 procent. Klokvoorverkoop was in 2018 goed voor 1,4 miljoen stelen. De prijs van de bloem die via dit instrument werd verkocht, lag 40 procent hoger dan de klokbloem.

De hogere status van de pioen heeft tot gevolg dat de bloem extra aandacht krijgt bij de bloemenveiling. FloraHolland wil in de hele keten het doorrijpen van pioenen tegengaan. De veiling wil het aantal reclamaties naar aanleiding van doorrijping, gevoed door het warme weer van de afgelopen jaren, verminderen. De veiling denkt zelf de pioenrozen op te slaan in koudere cellen die minder vaak opengaan.

Versnelde verplaatsing

Verder werkt de veiling aan een versnelde plaatsing van de bloemen in de koelcel, nadat ze zijn aangeleverd. Deze handeling nam in 2018 gemiddeld 15 tot 25 minuten in beslag. Snelle distributie na verkoop voor de klok heeft eveneens de aandacht. Het duurde vorig jaar 40 tot 50 minuten, voordat de pioenen werden afgeleverd bij de koper.

Van de aanvoer van de bloem komt 90 procent bij Nederlandse telers vandaan. De pioenteelt in Nederland dijt al jaren uit. Werden er vijf jaar geleden op 600 hectare pioenrozen geoogst, in 2018 gebeurde dit op 800 hectare.

Nieuw-Zeeland

De populariteit van de pioenroos heeft tot gevolg dat de bloem niet echt meer een exclusief seizoensproduct is. De pioen is onderhand jaarrond te verkrijgen. Zo komen er pioenen uit Nieuw-Zeeland. Nederlandse telers kijken met een argwanend oog naar deze ontwikkeling.
Hoe groot het aandeel van FloraHolland is in de totale Nederlandse pioenenafzet, is niet duidelijk.

FloraHolland maakte de cijfers bekend tijdens de informatiebijeenkomst voor pioenrozenkwekers bij Naktuinbouw in Roelofsarendsveen, die werd georganiseerd door LTO vakgroep Bomen, Vaste Planten en Zomerbloemen. Met ingang van dit jaar zijn de zomerbloementelers overgestapt van Glastuinbouw Nederland naar deze vakgroep.

Promotiecampagne krijgt vervolg van drie jaar
Bloemenveiling FloraHolland is van plan de promotiecampagne '365 dagen bloemen', waaronder die voor pioenrozen valt, met drie jaar te verlengen. Uit een evaluatie blijkt dat de seizoensbloemencampagne, lopend van 2017 tot en met 2019, goed valt bij de doelgroep, de bloemisten. Vier op de vijf bloemisten laten zich inspireren door de campagne bij het inkopen van seizoensbloemen. Een meerderheid van de doelgroep zegt dat de verkoop van seizoensbloemen door de prikkelende voorbeelden in de reclame-uitingen is gestegen. Pioentelers dragen 0,06 procent van hun omzet af voor de promotie. De bloemenveiling gaat telers peilen of deze bijdrage bij de vervolgcampagne omhoog kan.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer