'Problemen met NAK-certificatenbak zijn opgelost'
'Er is onvrede ontstaan over de NAK-certificatenbak en dat is terecht. Er zijn zaken niet goed gegaan. De hobbels zijn genomen en we zijn nu tevreden over het resultaat', zegt Arjan Kroon, directiesecretaris bij de keuringsdienst.

De Nederlandse Algemene Keuringsdienst (NAK) kwam er de afgelopen jaren achter dat het soms moeilijk is om de pakketten met certificaten juist, tijdig en volledig te bezorgen. Het oude systeem was vooral bij de opstart van het seizoen storingsgevoelig, de bezorgplekken waren soms moeilijk te vinden en de koerier moest altijd de juiste sleutel bij zich hebben. Soms van een schuur of een kantine en ook wel eens van een auto.
'Het oude systeem was kostbaar door te veel variatie in afleverplekken. Daarnaast liet het herstellen van fouten te wensen over. Dat zorgde voor veel herstelkosten, zo'n 40.000 euro per jaar', zegt Kroon. 'De NAK wilde daarom de kwaliteit en betrouwbaarheid van de certificaatbezorging naar een hoger niveau tillen', vervolgt de directiesecretaris.
Leveringszekerheid en kostenbeheersing
Door ontwikkelingen op de bezorgmarkt kwamen er meerdere aanbieders met leveringszekerheid en betere track & trace. Er is goed te achterhalen waar een pakket zich bevindt. Vooral de leveringszekerheid en de kostenbeheersing speelden voor de NAK een belangrijke rol bij de besluitvorming.
Het nieuwe systeem kent een uniforme bezorgplek, voor de DropBox is geen sleutel nodig, de gps-coördinaten zijn vastgelegd en de bak is goed te vinden en bereikbaar. Kroon: 'De leveringszekerheid is toegenomen van 98 naar 99 procent. Dat is een halvering van de fouten en bespaart ons 150.000 euro per jaar. Dat is 150 euro per jaar per adres. Zo verdienen we de investering in het eerste jaar al terug.'
Onhandige communicatie
Maar niet alles ging goed, moet Kroon toegeven. De communicatie van de NAK was onhandig, de bakken werden te laat geleverd, er was discussie over de kosten en de plaatsbepaling en de stickers lieten los. 'De start was ongelukkig.'
Op dit moment zijn er zo'n negenhonderd bakken geplaatst en in gebruik. De meeste problemen zijn in de eerste weken opgelost. 'De eerste ervaringen van de bezorgdienst zijn positief. In de eerste week was 99 procent goed bezorgd, tegenover 96 procent met het oude systeem in 2017.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
T6.180 DC StageV
Gebruikt, € 144.900
-
Pottinger schudder HIT 17160HT
2024, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (ZAN) #65742
Gebruikt, € 3.289
-
John Deere 7R250 Gen2
2022, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Meewerkend voorman/-vrouw teelt
IBN - Beugen
Projectmedewerker biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker Agrarisch Natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Weer
-
Zondag21° / 14°95 %
-
Maandag19° / 12°50 %
-
Dinsdag19° / 11°75 %