FloraHolland bouwt aan automatiseringssystemen

Royal FloraHolland maakte vorige week bekend dat zij last heeft van storingen in de IT. De bloemenveiling is druk doende met een ombouw. 'We maken van een achterstandswijk een moderne, nieuwe Vinex-locatie.'

FloraHolland+bouwt+aan+automatiseringssystemen
© FloraHolland

Een plantenveiling die een half uur later begint. Het onlinehandelsplatform FloraMondo dat een tijd uit de lucht is. Het zijn voorbeelden van storingen in het handelsproces waarmee FloraHolland de afgelopen weken te stellen had. De bloemenveiling heeft al laten weten dat dergelijke interrupties, hoe vervelend voor kweker en koper ook, in de toekomst nog zullen voorkomen.

Oorzaak hiervoor zijn verouderde automatiseringssystemen, waarmee FloraHolland nog werkt. Daar moet verandering in komen: de bloemenveiling bouwt aan modernisering van de eigen IT. 'We hebben te maken met een erfenis van de fusie tussen het oude FloraHolland en Bloemenveiling Aalsmeer', legt Gerhard van der Bijl, bij de veiling verantwoordelijk voor de automatiseringsombouw, uit.

Achterstallig onderhoud

Na de fusie besloot de toenmalige directie de verschillende systemen naast elkaar te laten draaien. Van der Bijl: 'Met als gevolg dat de IT-systemen niet op tijd zijn vervangen en dat er achterstallig onderhoud was.' Om naar landelijk veilen te kunnen, moet FloraHolland over op één systeem.

We moeten meer en beter communiceren over de storingen

Gerhard van der Bijl, Royal FloraHolland

'Aan dat ene interne logistieke systeem bouwen we nu', vertelt de IT-man. 'Dat moet veiliger en betrouwbaarder worden dan het huidige systeem.'

De verwachting is dat deze klus is geklaard in 2020, maar voordat het zover is, moet er nog heel wat water door de Rijn stromen. Niet alleen het aanvoerproces moet worden geharmoniseerd, maar ook distributieprocessen en karbeheerprocessen. 'Op deze manier maken we van een achterstandswijk een moderne Vinex-locatie', trekt Van der Bijl de vergelijking.

Drie ambities

De renovatie van de kern is niet de enige ambitie van FloraHolland. De veiling heeft nog twee noten op zijn zang.

Van der Bijl bouwt aan een digitaal platform waarop kwekers hun bloemen en planten kunnen aanbieden. Nu moeten telers hun aanbod op verschillende handelsinstrumenten zetten, zoals de klok, FloraMondo, FloraExchange of niet aan FloraHolland gekoppelde systemen. Met Floriday creëert de bloemenveiling een portal voor kwekers waar ze op één plek het aanbod kunnen tonen. Zo kunnen zij veel tijd besparen.

Cultuuromslag

De derde 'noot' is de cultuur van de IT-teams veranderen. 'Dit betekent dat we sneller moeten kunnen inspelen op veranderingen in de markt', licht Van der Bijl toe. Die cultuuromslag verwacht hij onder andere te bereiken door samen te werken met externe IT-bedrijven bij de ombouw van de FloraHolland-automatiseringssystemen.

De storingen bij FloraHolland zijn vooral het gevolg van de verouderde IT. 'Nieuwe applicaties kunnen we eerst testen voor ze in gebruik worden genomen.' Het later starten van de plantenveiling had volgens de FloraHolland-man te maken met een kapotte schakel op de kopertribune, waardoor een aantal handelaren niet kon bieden. 'Het beleid van FloraHolland is dat iedereen moet kunnen bieden.'

Defect in verbindingskast

FloraMondo is 'opgeslagen' bij FloraHolland zelf. 'Normaal gesproken draaien zulke systemen in de cloud. Dat het een tijd uit de lucht was, had te maken met een defect in een verbindingskast van de veiling.'

Van der Bijl begrijpt dat kwekers en kopers vinden dat de IT-transformatie bij de bloemenveiling niet snel genoeg gaat. 'Ze zijn voor hun business afhankelijk van deze systemen. Die willen ze betrouwbaar en veilig hebben. We moeten daarom ook meer en beter communiceren over de storingen.'

IT-experts

Volgens Van der Bijl vinden neutrale IT-experts, die het werk bij FloraHolland onder de loep nemen, dat de ombouw wel snel gaat.

Naar systeem met moderne standaarden
Hoewel het niet tot de drie IT-prioriteiten van FloraHolland behoort, kijkt Gerhard van der Bijl ook of de hele sierteeltketen een moderner geschoeid IT-systeem kan krijgen. 'Het huidige systeem heeft oude standaarden, gebaseerd op een berichtenstructuur. Globaal gaat het zo: de kweker stuurt een bericht naar het eigen systeem, vanuit dit systeem gaat een bericht naar Floriday, hiervandaan gaat een bericht naar FloriMondo, vervolgens gaat van daar een bericht naar de koper, die zendt weer een bericht naar zijn eigen systeem en daarvandaan gaat een bericht naar zijn website.' Tegenwoordig is het realtime-informatiesysteem API gebruikelijk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer