Eigen zuivellijn gebiedscoöperatie Delflandshof

Gebiedscoöperatie Delflandshof produceert nu twee jaar haar eigen zuivel onder de naam Échte Delflandse boerenZuivel. 'Het is een zoektocht, maar ik zie er toekomst in. We geven hiermee antwoord op vraag vanuit de markt', zegt mede-initiatiefnemer Arnold van Adrichem uit Schipluiden.

Eigen+zuivellijn+gebiedsco%C3%B6peratie+Delflandshof
© Marjolein van Woerkom

De karn is uitgedraaid. Ze doet de deur open en met een zeefje neemt ze een schep. Dunne melk sijpelt eruit. Klontjes boter blijven achter. Ze ziet het meteen: deze keer is het goed gelukt. 'Het is nog experimenteren', zegt zuivelmaker Rianne de Vette.

'De ene keer lukt het beter dan de andere keer. Maar willen we boter en karnemelk in productie brengen, dan moet de kwaliteit constant goed zijn. Daarin zit de uitdaging.'

Label

Dat is al wel gelukt met volle melk en yoghurt in diverse smaken. Sinds twee jaar zijn deze producten, onder het label Échte Delflandse boerenZuivel, in diverse speciaalzaken en supermarkten in en rondom Midden-Delfland te verkrijgen. De melk wordt geleverd door zes boeren uit het gebied, verenigd in de coöperatie Delflandshof.

Het draait om duurzaamheid, eerlijk, dichtbij en kringloop

Arnold van Adrichem, mede-initiatiefnemer Échte Delflandse boerenZuivel

Het gaat om Gertjan Hooijmans, Jan van der Kooij, Kees van Mil, Simon van der Kooij, Peter de Vette en Arnold van Adrichem. Het was hun antwoord op schaalvergroting. 'Het draait om duurzaamheid, eerlijk, dichtbij en kringloop', zegt Van Adrichem. Samen met Hooijmans nam hij vier jaar geleden het initiatief om de gebiedscoöperatie op te richten.

Klein beginnen

Hoewel de melkveehouders het liefst meteen een fabriek hadden willen neerzetten, zijn ze toch klein begonnen. 'Bescheiden beginnen is beter dan gelijk tonnen investeren', zegt projectbegeleider Peter van Arkel. 'Je moet ontzettend veel dingen uitvinden, ontdekken, bedenken, regelen. Denk aan het maken van boter. Hoe doe je dat? Wat voor verpakking kies je, wat moet erop staan, hoe krijg je een barcode?'

Van Arkel vervolgt: 'Bij dit soort initiatieven is het van groot belang om bescheiden te beginnen. Er komt veel bij kijken. Daarnaast is het belangrijk je product secuur in de markt te zetten. We hebben gemerkt dat een dagje in de supermarkt - 'een boer over de vloer'- erg effectief is. Tot slot, blijf bij je principes. Wil je het lokaal houden, ga dan niet 50 kilometer verderop je product verkopen. Zeker in het begin is gecontroleerde groei belangrijk. Pas daarna kun je de wereld gaan veroveren.'

Zoektocht

De afgelopen twee jaar zijn voor de betrokken boeren dan ook een zoektocht geweest. 'Het vraagt een andere manier van ondernemen', zegt Van Adrichem. 'Als melkveehouder richt je je op je productie, je melkt je tank vol en aan het einde van de maand krijg je je geld. Nu moet je je gaan bezighouden met zaken als distributie, klantencontact, marketing en kwaliteit.'

Ieder lid van de coöperatie heeft een eigen rol toebedeeld gekregen. 'Dat samen ontdekken is het leukste', zegt de melkveehouder. 'Dat is ook een meerwaarde. Dat we als gebiedscoöperatie deze zuivel produceren, wordt erg gewaardeerd door de omgeving.'

Duurzaamheidsaspect

Het duurzaamheidsaspect is daarin erg belangrijk. 'Onze zuivel reist maar enkele kilometers, waardoor de CO2-footprint laag is. Daarnaast zijn alle leden energieneutraal in stroom en werken we aan de hand van de kringlooplandbouw', vertelt Van Adrichem.

In twee jaar tijd hebben de boeren veel bereikt. Per week wordt zo'n 2.500 kilo melk verwerkt. Binnen anderhalf jaar zat de coöperatie weer in de zwarte cijfers. De distributie loopt, de structuur is op orde, de kwaliteit wordt erg gewaardeerd en er is een groeiend klantenbestand. Momenteel leveren de boeren aan 35 tot 40 winkels.

Marketing

Al is vooral die marketing nog wel een uitdaging, beaamt de melkveehouder. 'Marketing kost tijd en dat hebben we niet. Dus het is zoeken hoe je aandacht kunt blijven vragen. Hoe val je op in het supermarktschap? Moeten we meer 'de vloer' op?'

Verschillende leden hebben al in diverse supermarkten gestaan om de Échte Delflandse boerenZuivel aan de man te brengen. 'Dat we er zelf stonden, werd erg gewaardeerd door klanten. Het is niet alleen promotie voor ons product, maar ook voor ons gebied. Onze doelgroep neemt in een rap tempo toe. Er komt steeds meer besef dat landbouw meer is dan alleen melk produceren.'

Toekomst

De coöperatieleden zijn dan ook positief over de toekomst. Ze richten zich nu op volume- en productontwikkeling. Ook hebben de leden 9 hectare natuurgrond aangekocht. Het idee is om daar op termijn weidevogelmelk te gaan produceren.

'Als ik zie hoe de markt zich ontwikkelt, dan heb ik er het volste vertrouwen in. De markt vraagt producten met toegevoegde waarde en daar geven wij antwoord op.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer