Bayer stort zich op digitale landbouw

Chemieconcern Bayer investeert in de periode tussen 2015 en 2020 minimaal 200 miljoen euro in digitale landbouw. Doel is het ontwikkelen van digitale diensten en producten die boeren en tuinders wereldwijd helpen bij het optimaliseren van de teelt van hun gewassen.

Bayer+stort+zich+op+digitale+landbouw
© Haijo Dodde

De uitdagingen om met minder input meer voedsel te produceren vraagt om een wetenschappelijke benadering. Dit stelde Bayer-topbestuurder Liam Condon vorige week tijdens een grote persbijeenkomst in Monheim. Condon gaf aan journalisten die vanuit alle delen van de wereld naar het hoofdkantoor van Bayer Crop Science waren gekomen, een verklaring voor de investeringen van het chemieconcern in digitale landbouw.

'Wij zien dat als een bijdrage aan de verduurzaming van de landbouw. Samen zoeken we in de sector naar oplossingen om op minder landbouwgrond en ondanks de klimaatverandering meer mensen te voeden. Digitalisering gaat daarbij een bepalende rol spelen.'

Businessmodel

Bayer startte ruim drie jaar geleden met een businessmodel voor digitale landbouw. Voor de ontwikkeling verwacht het concern in de periode tot en met 2020 in totaal een bedrag van minimaal 200 miljoen euro te investeren.

Digitalisering juist ook voor kleine boeren in arme landen

Bayer-topbestuurder Liam Condon

Inmiddels heeft Bayer een aantal applicaties ontwikkeld die gewastelers ondersteunen bij de bestrijding van ziekten, plagen en onkruiden. Het betreft onder meer de Weedscout voor het detecteren van onkruiden op basis van digitale beelden in combinatie met een bestrijdingsadvies. De app Fieldmanager gaat verder: die ondersteunt de ziekteherkenning, het monitoren van insecten en de stikstofstatus van gewassen. Gebruikers van deze app krijgen ook informatie over de ziektedruk in de regio.

Wasmachinefabrikant

Voor de ontwikkeling van digitale producten en diensten werkt Bayer nauw samen met gespecialiseerde bedrijven en onderzoeksinstellingen, ook van buiten de landbouwsector. Zo is computerfabrikant IBM een partner voor het verwerken en koppelen van data in het kader van de 'internet of things'.

De expertise van wasmachinefabrikant Bosch wordt gebruikt voor sensortechnologie. En het non-profit platform Quantified Planet gebruikt de data van Bayer voor het monitoren van biodiversiteit.

Zeventig landen

Bayer biedt de digitale diensten aan in dertig landen. Op termijn moet dat uitgroeien tot zo'n zeventig landen met meer dan een kwart miljoen gebruikers. Condon benadrukt dat digitale landbouw niet alleen toegankelijk is voor grote agrarische ondernemers in rijke landen. 'Juist in minder ontwikkelde teeltregio's zien wij voordeel van het gebruik van data om hogere producties te realiseren.'

Hij verwijst naar een project met Indiase telers die op kleine schaal chilipepers verbouwen. Daar lukt het volgens hem door optimalisering van de teelt om de opbrengsten te verdubbelen en de winst voor de telers te verdrievoudigen.

Advies op maat

Eén van de in Monheim aanwezige journalisten vraagt waarom Bayer zonodig wil investeren in digitale landbouw en of het businessmodel er vooral op gericht is om meer eigen producten te verkopen. Condon stelt dat boeren en tuinders naast zaaizaden en oplossingen voor de gewasbescherming nu dankzij de digitale diensten een compleet pakket kunnen afnemen bij Bayer. 'Wij zijn daardoor in staat om elke individuele teler een op maat gesneden advies te geven voor zijn landbouwkundige problemen.'

Mathias Kremer, verantwoordelijk voor het strategische management en de portfolio binnen Bayer CropScience, wijst erop dat Bayer streeft naar het aanbieden van innovatieve digitale services. 'Het betekent niet dat we alleen onze eigen producten adviseren. We laten de gebruiker vrij in de keuze voor de oplossing die bij hem past. ok als dat een oplossing is met rassen of middelen van andere aanbieders.'

Vergoeding

Over het verdienmodel van de digitale platforms zegt Kremer dat het uiteindelijk de bedoeling is om voor het gebruik te laten betalen. 'Hoe het businessmodel er precies gaat uitzien is nog niet duidelijk. Maar het ligt voor de hand dat telers dankzij de digitale ondersteuning hun gewassen efficiënter kunnen telen. Voor gebruik van onze digitale services gebaseerd op met algoritmen bewerkte data vragen wij dan een vergoeding.'

Kremer verklaart dat de data die Bayer verzamelt in het kader van digitale landbouw alleen gebruikt worden voor teeltdoeleinden. 'Het is bijvoorbeeld voor een aardappelteler goed om te weten of er in de buurt van zijn percelen phytophthora voorkomt. Het verzamelen, opslaan en verwerken van deze data moet transparant zijn. Boeren worden geïnformeerd en geven toestemming voor het gebruik ervan.'

Tijdens de mediabijeenkomst werd vanzelfsprekend gesproken over het samengaan van Monsanto en Bayer. Ook van het Amerikaanse concern is bekend dat het de laatste jaren fors investeert in de verwerking van data en ontwikkeling van toepassingen. Monsanto gebruikt het platform Climate Corporation voor het verzamelen van klimaatinformatie op perceelsniveau. 'Ook voor de digitale landbouw geldt dat onze portfolio's elkaar goed aanvullen', constateert Kremer.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer