Boer Bewust bestookt burger met akkerbouwverhaal

Voormalig LTO-bestuurder Jaap Haanstra probeert in een nieuwe rol zoveel mogelijk ketenpartijen en akkerbouwers te interesseren voor het initiatief Boer Bewust.

Boer+Bewust+bestookt+burger+met+akkerbouwverhaal
© Studio Kastermans

Hoe bent u betrokken geraakt bij Boer Bewust?

'Initiatiefnemer en akkerbouwer Peter van Damme uit Biddinghuizen benaderde mij om mee te helpen aan het professionaliseren van Boer Bewust en om fondsen te werven. Ik draag het initiatief een warm hart toe en ben daarom graag bereid om mijn ervaring en netwerk als bestuurder te gebruiken om van Boer Bewust een succes te maken.'

Boer Bewust wil geen klaagpartij zijn, maar als dat nodig is, zullen we broodjeaapverhalen zeker pareren

Jaap Haanstra, fondsenwerver van Boer Bewust

Wat is Boer Bewust en wat is het doel?

'Boer Bewust is een platform om het imago van de sector te versterken en om beter te communiceren met de samenleving. We hebben prachtige verhalen te vertellen over de productie van veilig voedsel en het belang daarvan voor de voedselvoorziening. Daarmee moeten we burgers bestoken, maar ook de politiek en het onderwijs. Dat doen we via sociale media en verder zetten we ons waar mogelijk in bij publieksgerichte activiteiten.'

Vanwaar de behoefte aan verdere professionalisering?

'Vorig jaar maakte Boer Bewust een vliegende start. Inmiddels staan verspreid over het land al zo'n vijfhonderd borden bij landbouwbedrijven. Het is nu zaak dat het initiatief niet doodbloedt of juist groeistuipen gaat vertonen. Tot dusver werkt iedereen belangeloos mee, maar uiteindelijk is dat niet houdbaar. We streven naar een organisatie met voldoende budget om als stichting twee medewerkers in dienst te nemen die zich fulltime bezighouden met de pr en het imago van de sector.'

Wat zijn de eerste activiteiten die op de planning staan?

'De meeste ketenpartijen die actief zijn in de akkerbouw, maar ook LTO en NAV, zijn positief. Komende periode gaan we in gesprek hoe we in de stichting vorm kunnen geven aan dit commitment. Daarnaast komt er binnenkort een nieuwe website en gaan we verder met het werven van akkerbouwers voor Boer Bewust. Een bord kost 50 euro per stuk en ook kan iedereen ons steunen als ambassadeur van de sector.'

Wanneer is Boer Bewust een succes?

'Dat is als ook de consument in Enschede of Utrecht weet wat wij doen op onze bedrijven. We moeten af van het ons-kent-onskarakter van onze sector en willen ook geen klaagpartij zijn, maar wel broodjeaapverhalen pareren als dat nodig is. Het zou mooi zijn als we uitgroeien tot een soort koepelorganisatie voor de pr van de landbouw in het algemeen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer