Kiloknaller+zorgt+voor+enorme+druk+op+boer+en+keten
Nieuws
© Jumbo

Kiloknaller zorgt voor enorme druk op boer en keten

Het aantal kiloknallers in de supermarkten is licht gedaald, maar volgens Wakker Dier onvoldoende. Door jarenlang met elkaar te prijsvechten om vlees, is daarmee de druk op boer en keten volgens de organisatie enorm.

Wakker Dier is daarom ontevreden over deze daling van het aantal reclames voor 'dieronvriendelijk keurmerkloos vlees'. Overigens blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier dat in de eerste vier maanden van dit jaar meer is gestunt met vlees ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Dat komt onder meer door een toename van de vleesaanbiedingen met sterren van het Beter Leven keurmerk.

De twaalf grootste supermarkten boden gezamenlijk 4709 keer vlees met korting aan in de folders van de afgelopen vier maanden, stelt Wakker Dier. Dat zijn er bijna tweehonderd meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Aanbieding

In totaal waren er 3200 kiloknallers in de aanbieding. Het aandeel kiloknallers daalt daarmee volgens Wakker Dier langzaam: een daling van 7 procent met het jaar ervoor. Jumbo laat als de enige supermarkt geen daling zien in het percentage kiloknallers.

In totaal 180 keer droeg een aanbieding 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Ruim 1200 keer was vlees met één ster in de aanbieding, in de eerste vier maanden van vorig jaar was dat minder dan duizend.

Ten koste van boer en dier

Volgens Wakker Dier gaat de prijzenoorlog ten koste van boer en dier. Supermarkten willen klanten de winkel in trekken. Vlees wordt soms zelfs onder de kostprijs aangeboden. Als de klant eenmaal naar de winkel is gelokt met goedkoop kip- of varkensvlees, verdient de supermarkt aan de andere aankopen die de klant doet.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    19° / 13°
    70 %
  • Woensdag
    17° / 11°
    60 %
  • Donderdag
    16° / 13°
    70 %
Meer weer