Boon%2C+linze+en+erwt+veroveren+terrein
Achtergrond
© Vidiphoto

Boon, linze en erwt veroveren terrein

Peulvruchten zijn aan een opmars bezig. De consumentenbestedingen aan deze industriegroentesoort zijn in het afgelopen jaar met 12 procent gestegen.

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor ruim 62 miljoen euro aan peulvruchten gekocht. De stijging was het afgelopen jaar groter dan in voorgaande jaren, toen ook vooruitgang geboekt werd.

De toegenomen populariteit is onder andere te danken aan het gezondheidsimago van de peulvruchten, volgens Peter Rijnhout, secretaris van de Vereniging van de Nederlandse Groente- en Fruitverwerkende Industrie (Vigef).

De Gezondheidsraad heeft geadviseerd om één keer per week bonen, erwten of linzen te eten, en peulvruchten prijken op de nieuwe Schijf van Vijf. Tevens riepen de Verenigde Naties 2016 uit als het internationale jaar van de boon.

Stazak

Nicole Freid, directeur marketing en innovatie bij conservenfabrikant HAK in Giessen, voegt daaraan toe dat productinnovaties, zoals de bonen in stazak, de verkoop eveneens hebben opgestuwd. HAK zag zijn peulvruchtenverkoop vorig jaar met 16 procent stijgen.

'Onze stazak, inmiddels in twaalf varianten, trekt nieuwe, vooral jonge kopers aan', vertelt Freid. Stazakken en andere oplossingen die het gemak dienen, zoals bonenschotels in stazak en pot, groeiden in 2016 met 30 procent.

HAK had vorig jaar een reclamecampagne met kok Herman den Bijker om peulvruchten onder de aandacht te brengen. Een combinatie van fabrikanten en supermarkten deed dat eveneens met de campagne 'De blije boon'.

Linzen in zwang

Het einde van de groei van peulvruchten is volgens Freid nog lang niet in zicht. Peulvruchten waren vorig jaar goed voor 35 procent van de categorie vers verwerkte groenten (alle groente en peulvruchten in een pot, blik of stazak). HAK verwacht dat het aandeel binnen vijf jaar stijgt naar meer dan 50 procent.

'Wij verwachten een stabilisering van de conservengroenteverkoop', vertelt de directeur marketing en innovatie. 'Dat betekent dat peulvruchten zorgen voor de groei van de totale categorie vers verwerkte groenten. Vandaar dat we denken dat het aandeel van peulvruchten snel gaat toenemen.'

De verkoop van linzen groeide in 2016 het sterkst met 35 procent. Maar ook zwarte bonen, kikkererwten en kidneybonen waren in zwang. Ondanks de opkomende populariteit van exotische bonen staat de oer-Hollandse bruine boon nog steeds op de eerste plaats van meest verkochte peulvruchten. Het aandeel in de totale peulvruchtenverkoop is 24 procent. De verkoop nam vorig jaar met 2 procent toe.

Europa

Hoewel peulvruchten populairder worden, blijft de consumptie ervan in Nederland ver achter bij andere Europese landen. Nederlanders consumeren één vijfde van de hoeveelheid peulvruchten die de gemiddelde Europaan eet.

Peulvruchten zijn in andere landen een traditie, zoals in de Mediterrane keuken. In Nederland hadden bruine bonen en kapucijners te kampen met een stoffig imago.
In de buurlanden Duitsland en België steeg de peulvruchtenconsumptie in 2016 met 7 procent.

Weer

  • Vrijdag
    7° / 4°
    20 %
  • Zaterdag
    5° / 1°
    70 %
  • Zondag
    4° / 0°
    60 %
Meer weer