Spaanse boerinnen lanceren 'feministische' melk

Boerinnen uit de Spaanse provincie Galicië lanceren dit voorjaar hun eigen melkmerk. Met Rural Muller willen ze zichtbaar maken dat veel melkveehouderijen worden gerund door vrouwen.

Dat meldt de Volkskrant donderdag. De lage melkprijzen van de afgelopen jaren hebben er ook op het Spaanse platteland flink ingehakt. Door de lage inkomens zijn veel boeren voor extra inkomsten buitenshuis gaan werken, het werk op de boerderij lieten ze daarmee over aan hun vrouw.

Spaanse boerinnen brengen vanaf het voorjaar hun eigen melk op de markt. Van de koeien tot hun eigenaressen, alle betrokkenen bij de melk van 'Rurale Vrouw' zijn van het vrouwelijk geslacht. De kopers hoeven geen vrouw te zijn, maar laten zich op z'n minst van hun feministische kant zien.

Symbolisch

Met het merk Rural Muller (vrije vertaling: plattelandsvrouw red.) willen de boerinnen nu zichtbaar maken dat veel boerenbedrijven in handen zijn van vrouwen. 'We hebben zo'n symbolisch merk nodig omdat we de neiging hebben ons op te sluiten in de stallen', zegt boerin Begona Pardellaas in de krant.

Rural Muller is nu alleen nog verkrijgbaar in Lugo en omstreken, maar het merk heeft wel degelijk landelijke ambitie.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer