Biologisch als de standaard bij supermarkt
Biologisch wordt voor Nederlandse supermarkten de standaard. Dat zei Huub Welles van Agro Retail Desk, het bureau dat commerciële samenwerking tussen retail en tuinbouwbedrijven begeleidt, woensdag in Venray.
Alleen hele bijzondere plussen blijven naast biologisch bestaan, aldus Welles, die een betoog hield tijdens het symposium 'Innovatiedilemma: supermarkt versus teler of supermarkt én teler'. Tijdens het symposium stonden onder andere de bovenwettelijke gewasbeschermingsmiddeleneisen van de supers centraal.
Volgens Welles is gangbaar nog heel moeilijk te positioneren naast biologisch. 'Gangbaar bekt dan niet meer zo lekker.' Hij signaleert verder dat Milieukeur op dit moment een goed imago heeft bij de retail. 'Op den duur zal het echter niet meer onderscheidend zijn.'
Tijdens het symposium in Venray, georganiseerd door Wageningen UR en 'v/d Grond', werd vooral gepleit voor samenwerking tussen grutters en primaire sector. Direct contact tussen de twee heeft een pré.
Nederlands product
De man van Agro Retail Desk signaleert bij de Nederlandse retail de trend 'local for local' en de wens om met vaste Nederlandse telers te werken. De herkomst moet duidelijk zijn. 'Dat een teler een betrouwbare partner is, is belangrijk voor de supermarktorganisaties', zegt Welles. 'Bij Nederlandse retailers is de angst groot dat Nederlandse plantaardige producten niet meer verkrijgbaar zijn.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T7.220 Auto Command
2014, P.O.A.
-
Case IH FARMALL 55C
2012, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z515E ZEROTURN (BV) #692155
Gebruikt, € 7.123
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X127 (HG) #692667
Gebruikt, € 3.950
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag21° / 6°10 %
-
Donderdag26° / 10°10 %
-
Vrijdag30° / 15°60 %