'Onderscheidende producten voorkomen prijsdiscussie'

Marc Jansen, directeur van het CBL (de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven) is het slechts gedeeltelijk eens met de analyse van LTO Nederland. 'De primaire sector verwacht te veel van de overheid.'

%27Onderscheidende+producten+voorkomen+prijsdiscussie%27
© Peter Smit

Moet het mededingingsbeleid meer rekening houden met duurzaamheid?

'Niemand kan het oneens zijn. Ook met een toetsing vooraf, zoals LTO wil, zijn we het in principe eens. Maar ik pleit voor meer realisme.'

Verklaart u zich nader.

'Juristen van de Autoriteit Consument en Markt zijn recht in de leer en tot op heden weten ze de wet aan hun zijde. Ook voor ons waren de uitspraken van de ACM verhelderend.'

En Brussel?

'Daar zijn de mededingingsjuristen zo mogelijk nog puriteinser. En vergis je niet: het wantrouwen in Brussel jegens ons land is groot, omdat Nederlanders altijd het onderste uit de kan willen.

'Voorstellen uit Nederland worden onder een vergrootglas gelegd, zie het fosfaatdossier. Met andere woorden: een Nederlands pleidooi voor veranderingen in Brusselse mededingingsregels maakt weinig kans.'

Kortom, we moeten niet te veel verwachten van Den Haag en Brussel.

'Inderdaad. Boeren en tuinders moeten veel meer van eigen kracht uitgaan. De eenzijdige focus op prijs die ik nu proef, past ook helemaal niet bij modern ondernemerschap.'

Hoe ziet dat 'van eigen kracht uitgaan' er precies uit?
'Het betekent meer aandacht voor kwaliteit en meer toegevoegde waarde. Boeren en tuinders moeten onderscheidende producten maken waar supermarkten niet omheen kunnen. En dan doet de prijs er vanzelf minder toe.'

Wat zijn wat u betreft goede voorbeelden?

'Het Varken van Morgen en de Kip van Morgen. Daarmee zijn stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. In die zin was de Kip van Morgen een zinvolle exercitie: dat concept heeft ook bij supermarkten de ogen geopend. Er is een omslag gemaakt.'

Gezamenlijke afspraken zijn niet nodig?

'Gezamenlijke afspraken kunnen wel degelijk zinvol zijn. Ook wij zien die 'first mover disadvantage'. De eerste soldaat die richting het front loopt, heeft nu eenmaal de grootste kans direct te worden neergeschoten.

'En dus moet je als supermarkten soms samen optrekken om indruk te maken.'

Ondertussen stunten supermarkten nog steeds regelmatig met prijzen.

'Dat ontken ik niet. A-merken zijn overal hetzelfde, of je nu bij Albert Heijn, bij Vomar of bij Poiesz boodschappen doet. En dan rest er nog één wapen, en dat is prijs.

'Met producten die zich onderscheiden voorkom je dat je in een prijsdiscussie terechtkomt.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer