Kip+en+kalkoen+verslaan+varken+en+rund
Achtergrond
© Wiermans

Kip en kalkoen verslaan varken en rund

Consumenten geven voor het eerst meer geld uit aan gevogelte dan aan rund- of varkensvlees. Daarmee lijken bewustwordingscampagnes en nieuwe kipconcepten effect te hebben.

Vakblad Distrifood meldt op basis van marktcijfers van marktonderzoeker IRI dat supermarkten over de eerste 36 weken voor 544,1 miljoen euro aan kip en kalkoen verkochten. Ten opzichte van vorig jaar is dit een stijging van 7,7 procent.

Varkensvlees daalde in de dezelfde periode met 4 procent naar 516,7 miljoen euro. Rund leverde 0,8 procent in en is nu 481,6 miljoen euro groot. Daarmee is assortimentsgroep gevogelte – die vooral uit kip bestaat - voor het eerst groter dan varken- en rund.

Flexitariërs

Volgens IRI zorgen bewustwordingscampagnes ervoor dat vlees zijn vaste positie in de avondmaaltijd aan het verliezen is. Steeds meer consumenten beschouwen zichzelf als flexitariërs. Bij gevogelte zijn de effecten van deze campagnes minder voelbaar. Nieuwe en duurdere kipconcepten zoals de Nieuwe Standaardkip en en de varianten met het Beter Leven-kenmerk zorgen daarnaast voor een hogere prijs per kilo in deze categorie.

Weer

  • Dinsdag
    19° / 13°
    70 %
  • Woensdag
    17° / 11°
    60 %
  • Donderdag
    16° / 13°
    70 %
Meer weer