Voedselverspilling leeft bij consument en teler

Het terugdringen van voedselverspilling wint aan populariteit. Het laatste jaar ontstonden allerlei initiatieven om de consument en teler van verspilling te doordringen. En dat werpt zijn vruchten af, merken ze bij De Verspillingsfabriek in Veghel, restaurant Instock en Albert Heijn.

Voedselverspilling+leeft+bij+consument+en+teler
© Archief

Na foodbattles van gemeenten, een app van het Voedingscentrum, de opening van restaurant Instock die voedselverspilling op de kaart zet, supermarktketens die groenten en fruit met een vlekje verkopen, opende de Verspillingsfabriek in Veghel eind maart haar deuren.

Verkeerd labeltje

Doel is om de voedselverspilling grootschalig aan te pakken. Wekelijks verwerkt het bedrijf zo'n 5 tot 6 ton aan producten uit reststromen uit de voedselketen tot soepen en sauzen. Het gaat van pallets courgettes die zijn omgevallen, tot 20 ton tomaten met een verkeerd labeltje.

Zo'n achtduizend mensen namen al een kijkje in de fabriek. Ook telers kloppen aan, geeft directrice Corien Poederbach aan. 'Zij vragen zich af wat ze moeten doen nu hun uien te klein zijn voor levering en willen het land omploegen. Wij bekijken aan de hand van monsters of we er wat mee kunnen. Uiteindelijk moeten we wel prijsconcurrerend werken. Veel werk is handmatig. Dat gaat goed omdat wij werken met personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt.' Binnenkort heeft het bedrijf overleg met biologische telers om te kijken wat daar de reststromen zijn.

Restaurant Instock

Bovendien onderzoekt De Verspillingsfabriek de mogelijkheden voor samenwerking met een nieuwe speler in de markt, restaurant Instock in Amsterdam en Utrecht.

De stichting opende vorig jaar een restaurant in Amsterdam, vorige week gingen de deuren van een vestiging in het centrum van Den Haag open. Zo'n 1,5 ton groenten, fruit en ander voedsel gebruikten ze het afgelopen jaar voor haar restaurant in Amsterdam. Plannen zijn er voor een derde vestiging in Utrecht.

Supermarkten

Ook supermarkten startten initiatieven. Zo breidde Albert Heijn onlangs haar assortiment buitenbeentjes uit met zakken appels en peren en paprika. In totaal verkoopt ze daarvan wekelijks 15.000 kilo.
Binnenkort voegt de retailer daar winterpeen aan toe en het bedrijf onderzoekt de mogelijkheden voor de verkoop van komkommers. 'Wij hebben een groep klanten die erg bezig is met duurzaamheid en die het niet zo erg vindt als groente er iets anders uitziet. Voedselverspilling speelt maatschappelijk. Er was vraag naar', zegt een woordvoerder.

• Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer