Varkenscampagnes zijn 'radicaal en effectief'
De campagnes van Varkens in Nood en Wakker Dier zijn 'lasterend en radicaal, maar ze werken wel.' Tot die conclusie komen drie imagodeskundigen, in een gesprek met Nieuwe Oogst.

Als oorzaak voor de negatieve informatiestroom noemen ze onder meer de dominante rol van internet. Het biedt de 'dierenlobby' en burgers een snel podium om zaken aan het daglicht te brengen.
'Daarbij moet je gewoon de conclusie trekken dat 'wij' consumenten geen 'intensief' meer willen', zegt reputatiedeskundige Rudy van Belkom. 'Dat geldt voor de veehouderij, maar bijvoorbeeld ook voor de kledingindustrie.'
Imago
'Ik denk dat de varkenshouder helemaal niet zo'n slecht imago heeft', concludeert POV-voorzitter Ingrid Jansen. 'Alleen onbekend, maakt onbemind.'
'Als mensen ongenuanceerde plaatjes zien in campagnes, dan is het logisch dat zij zich ertegen verzetten. Als diezelfde mensen een varkenshouderij bezoeken zijn ze vaak zeer positief.'
Deel dilemma's
Volgens communicatiespecialisten mag de veehouderij ook de hand in eigen boezem steken en problemen in de stal beter aanpakken.
'Deel je dilemma's en wees transparant in hoe je verbetering nastreeft en bereikt', adviseert Jeen Akkerman van JEEN.
• Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X127 (ZND) #692294
Gebruikt, P.O.A.
-
Holaras Jumbo HK-HUS kuilverdeler
2024, P.O.A.
-
Honda HF2417HB
2014, P.O.A.
-
Veenhuis Combi 2000
2001, P.O.A.
Weer
-
Zondag21° / 5°0 %
-
Maandag21° / 5°10 %
-
Dinsdag21° / 5°10 %