Consument herkent drie bloemen

Van de Nederlandse consumenten herkent 70 procent alleen de bloemen tulp, roos en zonnebloem.

Consument+herkent+drie+bloemen
© Wim Kooyman/ Duo-Foto

Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van bloemenveiling Royal FloraHolland is uitgevoerd. Andere bloemen worden veel minder herkend. Na de top-3 volgen de narcis, de hyacint, de anjer en de snijhortensia.

Verwarring

Ook vinden veel Nederlanders bloemen op elkaar lijken. Dat levert verwarring op.

Zo wordt de anjer nog wel eens aangezien voor een roos en de ranonkel verward met roos, pioenroos of dahlia.

Consumenten verwisselen ook de chrysant, aster en margriet. Limonium wordt door vrijwel iedereen lavendel genoemd en veel consumenten zien de lisianthus aan voor een anjer.

Kennis wordt kleiner

FloraHolland heeft in 2014 eenzelfde onderzoek laten uitvoeren. Toen waren roos, tulp en zonnebloem ook de bekendste bloemen, maar lag de score hoger..

'De kennis over bloemen lijkt dus weg te vallen', concludeert FloraHolland.

In maart van dit jaar heeft het onderzoek plaatsgevonden. Meer dan duizend Nederlanders tussen 18 en 75 jaar zijn gepeild.

Buitenland

Een soortgelijk onderzoek wordt in het tweede kwartaal van van dit jaar uitgevoerd in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer