Naam Zeurniet begon als geintje

Potplantenkwekerij Scheffers kreeg eind jaren 80 de naam Kwekerij Zeurniet. Onder die naam is het bedrijf bekend bij exporteurs over de hele wereld. Eigenaar Jos Scheffers denkt met zijn zoons na over een nieuwe naam.

Naam+Zeurniet+begon+als+geintje
© Thierry Schut

Zeurniet is een opvallende naam voor een kwekerij. 'Die naam is begonnen als geintje', zegt eigenaar Jos Scheffers. 'Meer dan honderd jaar geleden hadden hier al twee families Scheffers een kwekerij. Verschillende zoons gingen ook in het vak, allemaal in Honselersdijk. Bestellingen kwamen vaak niet aan, omdat leveranciers niet wisten waar ze moesten zijn.

Eind jaren 80 wilden ze van die misverstanden af en vroegen om een bedrijfsnaam. 'Zeur niet', zei ik en daarmee hadden we een nieuwe naam. Met witte plakletters zette ik 'Zeurniet' op de deur en na drie weken wisten alle leveranciers waar ze moesten zijn. Toen ik een half jaar later bij de veiling was, wisten alle inkopers aan de klok: die Scheffers, dat is Zeurniet.'

Obelix

De ondernemer bedacht zelf een logo voor zijn kwekerij. 'Ik heb vroeger alle albums van Asterix en Obelix gelezen, dus ik tekende een Obelix met de letters van mijn bedrijf in de kleuren van zijn broek, wit en blauw, erachter. In 1989 schafte ik een nieuwe vrachtwagen aan en de leverancier beloofde me gratis reclame op de zijkant als ik snel zou beslissen. De zoon van de leverancier heeft met een sjabloon het logo overgenomen, met Potplantenkwekerij Scheffers in kleine letters erboven.'

'Mijn oudste zoon was net geboren en ik heb er niet al te veel aandacht aan besteed, toen de vrachtwagen in de schuur werd afgeleverd. Ik ging er op zaterdag mee naar het voetbalveld en een collega vroeg of ik twee vrachtwagens had. Ik begreep de vraag niet, totdat ik beter ging kijken. Het bleek dat de schilder het sjabloon aan één kant omgekeerd had overgenomen. Ik heb nog tien jaar met die vrachtwagen gereden en het is niemand ooit nog opgevallen.'

45 jaar

De grootvader van Scheffers kweekte groenten, zijn vader is zo'n 45 jaar geleden begonnen met het kweken van potplanten, nadat hij eerst was overgeschakeld op bloemen.

'Mijn vader was een van de eerste potplantenkwekers in het Westland. Hij was aangesloten bij de Coöperatieve Centrale Westlandsche Snijbloemenvereniging (CCWS) en had een veilplicht, maar omdat hij geen bloemen teelde, kon hij ze niet op de veiling verkopen. Dat gebeurde rechtstreeks via de grootste potplantenexporteur in Lent: die kwam op de kwekerij laden. Nu loopt wel alles via de veiling.'

Uitdagingen

In het verleden had Kwekerij Zeurniet ficussen, schefflera's, palmen en dieffenbacchia's in het assortiment. 'Potplanten zijn aan mode onderhevig. Aangezien voor mij kwaliteit belangrijker is dan een lage prijs, ben ik steeds op zoek naar nieuwe producten. Ik houd van uitdagingen. Mijn vader reisde al de hele wereld over en dat heb ik zelf ook gedaan', vertelt Scheffers.

'Inmiddels is het bedrijf vier keer zo groot als eind jaren 80: het meet nu 27.000 vierkante meter glas, met onder andere castano's en sansevieria's. Daarnaast hebben we orchideeën: de Aziatische Sa-Nook Dendrobium, waarvoor ik samenwerk met de orchideeënkwekerij van Rico Fransen in Maasland en de Thaise Vanda Su-Su, die ik als potplant en als bloem op de markt breng.'

Slecht geautomatiseerd

De kwekerij is 'slecht geautomatiseerd' volgens de kweker. 'We hebben geen roltafels, omdat je niet weet wat voor producten je over vijf jaar gaat maken. Sinds 2005 hebben we goede contacten met een leverancier in Thailand. Samen met hem ontwikkelen we nieuwe concepten. Zo bieden we de dischidia aan als Snaily: in een glazen vaas, geplant in een slakkenhuis van de Thaise rijstvelden. De dischidia heeft iets weg van een naaktslak en toen ik die grote slakkenhuizen in Thailand zag, leek het me leuk om dat te combineren', vertelt hij.

'We hebben geprobeerd de tillandsia ook in die vorm, als Tillansy, op de markt te brengen. Dat was een minder groot succes, maar de tillandsia, die als epifyt op andere planten groeit, doet het goed in arrangementen. Desondanks bepalen de Snaily en de Tillansy een klein deel van mijn omzet, maar ik blijf altijd op zoek naar nieuwe producten en concepten.'

Nadenken over modernere naam

Inmiddels is Scheffers 57 jaar. Zijn twee zoons werken in het bedrijf en zo langzamerhand wil hij met hen een maatschap gaan vormen. 'Marck Reclame, waarmee we samenwerken voor de conceptontwikkeling van onze producten, heeft al eens aangegeven dat we moeten gaan nadenken over een modernere naam en een ander logo. Ik twijfel, want iedereen kent ons als Kwekerij Zeurniet. Maar misschien is de toetreding van mijn zoons een goed moment.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer