‘Mestbeleid doodsteek verwerking’

Met een scherper mestbeleid wordt de kar achter de wagen gespannen, stelt Jan Scherff van Mestverwerking Fryslân, na BMC Moerdijk de op één na grootste mestverwerker van Nederland. Terwijl de vraag naar mestverwerking groeit, dalen de afzetmogelijkheden naar het buitenland vanwege de verplichting van een gps-systeem op alle vrachtwagens, per 1 april.

Scherff ziet de druk op de mestmarkt toenemen. 'Terwijl bij ons in het verleden 80 procent van de mest uit Zuid-Nederland kwam, komt nu 50 procent uit Brabant, 40 procent uit de Achterhoek en 10 procent uit Noord-Nederland. Over twee jaar komt alle mest van binnen een straal van 120 kilometer.'
Overigens wordt de 160.000 ton bij Mestverwerking Fryslân jaarrond verwerkt, terwijl tot enkele jaren terug enkel in het voorjaar werd verwerkt. Het bedrijf wil verder groeien naar een verwerkingscapaciteit van 438.000 ton.
In Wouterswoude wordt de dikke fractie van runder- en varkensdrijfmest gemengd, net als vaste mest van onder meer pluimvee, eenden en konijnen. Eerst gaat de mest door een shredder om de mest fijn en luchtig te krijgen. Vervolgens wordt het 's avonds in een droogtunnel gereden, waar het met lucht wordt belucht, waarbij de temperatuur minimaal één uur hoger ligt dan 70 graden Celsius.
'Een natuurlijk proces, waarbij de mest wordt gehygiëniseerd', vertelt Scherff. De volgende ochtend wordt het aan de andere kant de droogtunnel uit gehaald. Die avond kan opnieuw worden gevuld. Door dit proces wordt de mest exportgeschikt.
Dat zo'n hoge temperatuur wordt gehaald, is niet zo verwonderlijk. De mest komt dampend binnen. 'We hebben ook een minimale hoeveelheid pluimveemest nodig om dit te bewerkstelligen', legt Scherff uit. De mengverhouding is 40 procent pluimveemest, 40 procent dikke fractie varkensdrijfmest, 10 procent dikke fractie runderdrijfmest en 10 procent overige mest, van onder meer eenden en konijnen.
Eventueel zijn ook samenstellingen op maat te maken, waarbij pluimveemest de basis vormt. 'Sommige afnemers willen graag gedroogde vleeskuikenmest. Die doen we dan apart in de tunnel, waardoor deze alsnog wordt gehygiëniseerd. Dat maakt ook deze mest exportwaardig.'
Tijdens het hygiëniseringsproces houden temperatuurmeters de temperatuur in de gaten. Het eindproduct, dat een iets zoetige geur heeft, wordt onder meer ingezet voor de biogaswinning.
De gehygiëniseerde mest wordt geëxporteerd. 'In West-Duitsland hebben ze al mest genoeg. Vaak brengen we het verder, bijvoorbeeld naar Oost-Duitsland, Polen, Hongarije of Tsjechië. Over die afstanden is het enkel rendabel te maken wanneer het als retourvracht wordt geladen. Buitenlandse trucks brengen producten naar Noord-Nederland. Zij zijn vaak blij dat we hen een retourvracht kunnen meegeven. Zoveel hoeft er niet in hun richting.'

Geborgd

Op dit moment verloopt dit goed geborgd. Scherff laat een formulier in drievoud zien. 'De afnemer moet tekenen voor ontvangst en ons vervolgens betalen. Wat dat betreft is er meer dan voldoende borging. In de praktijk werkt dit systeem ook prima, het is een gewild product.'
Door de nieuwe regel wordt dit per 1 april lastig. 'Dan moeten alle vrachtwagens die in Nederland vaste mest vervoeren, zijn voorzien van AGR-GPS. Dat maakt het transport volgbaar, wat fraude tegenwerkt. Voor de transporteur een kostenpost van 10.000 euro per vrachtwagen. Iets wat onze buitenlandse transporteur niet overheeft voor wellicht die enkele rit.'
Voor Mestverwerking Fryslân een forse klap. 'Terwijl we juist willen groeien, betekent deze onpraktische regeling vanuit Den Haag juist een forse rem. Bij deze regelgeving moeten we juist terug van de huidige 160.000 ton naar 30.000 ton volgend jaar.'
Er zijn onvoldoende vrachtwagens met ASR-GPS om die mest zo ver weg af te zetten. 'Zo spannen we het paard achter de wagen.' Scherf hoopt de komende jaren langzaam te groeien. 'Maar méér dan 80.000 ton wordt het nooit.'
Het verwerkingsproces kan op veel animo rekenen. 'We hebben hier een professor uit Polen en een delegatie van het Duitse ministerie van Landbouw op bezoek gehad. Zij waren enthousiast over onze werkwijze. We hebben ook meerdere keren de staatssecretaris van EZ uitgenodigd, maar die maakt hier vooralsnog geen tijd voor.'
Wel wordt inmiddels naar het probleem gekeken. Donderdag had Scherff een gesprek op het ministerie van EZ om te praten over deze beperkingen en de verplichting om vrachtwagens te voorzien van AGR-GPS-apparatuur. 'Laten we hopen dat ingangsdatum 1 april op een grap berust. Wellicht dat ons standpunt het ministerie kan beïnvloeden. Anders wordt het lastig om mest te exporteren. Dat maakt dat de prijs voor mestafzet voor de hele Nederlandse veehouderij wel eens fors duurder kan worden.'
Scherff heeft een dubbel gevoel over de mestverwerking. 'De overheid wil dat de sector volop inzet op mestverwerking, terwijl het de mestverwerking op zich steeds moeilijker wordt gemaakt. Ik krijg wel eens de indruk dat de Nederlandse overheid de veehouderij liever kwijt is dan rijk.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer