‘Transport moet volgens regels’
Transporten van bijvoorbeeld kalveren moeten netjes en volgens de regels gebeuren. Dat stelt voorzitter Wim Thus van LTO Vleeskalverhouderij in een reactie op de Dierenbescherming die campagne voert tegen kalvertransporten over lange afstanden.
Pieter StokkermansIn die campagne wil de Dierenbescherming een einde maken aan het transport van kalveren over grote afstanden. Deze week was in Een Vandaag een reportage te zien met beelden van Eyes on Animals. Die volgde twee kalvertransporten, vanuit Polen en Litouwen.
Volgens het programma kwamen een aantal jonge kalveren uitgeput en verzwakt aan. Ze zouden een mogelijke bron zijn van ziekten als mond- en klauwzeer.
Thus geeft aan dat de lange afstandstransporten goed uitgevoerd moeten worden. ‘Hier zijn regels voor en daar moeten alle transporteurs zich aan houden. Misstanden moeten direct worden gemeld en aangepakt.’
‘We zitten als kalverhouderij al onder een behoorlijk scherpe controle, toch moeten we met elkaar scherp blijven om transporten netjes en volgens de regels te laten verlopen. Overtreders moeten worden aangepakt’, vindt Thus
Op LTO-Agenda
Verder staan veetransporten regelmatig op de agenda van LTO. ‘Belangrijker dan de afstand zijn de omstandigheden waaronder kalveren worden vervoerd. Klimaat, hygiëne, ventilatie en een goede drinkvoorziening zijn daarbij van essentieel belang. Als LTO zijn we daarom voorstander van Comfort Class vrachtwagens’, vervolgt Thus.
Voorzitter Kees Romijn van de LTO vakgroep Melkveehouderij is het volop met hem eens. ‘Transporten moeten zorgvuldig gebeuren, met aandacht voor dierenwelzijn en dierziekterisico. Daar hebben we met elkaar regels voor afgesproken.’
Volgens Romijn is de kalversector belangrijk voor de melkveehouderij. De kalveren drinken veel melk, dit is goed voor de zuivelafzet. Daarnaast kunnen via de vleeskalverhouderij de nuchtere kalveren tot waarde worden gebracht. ‘We zijn nu met verschillende partijen in gesprek om ook te lichte kalveren te verwaarden. Die mogen niet blijven liggen’, stelt Romijn.
In gesprek blijven
Romijn is verder blij dat de verschillende sectoren goed met elkaar in gesprek blijven. ‘Zo kunnen we bovenwettelijke voorschriften en extra afspraken maken. Denk daarbij aan het door transporteurs weren van gebieden waar het dierziekterisico te hoog is in de ogen van LTO. Denk aan kalveren met tbc uit Engeland. Dat is in het belang van de hele veehouderij.’
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson RK 802-TRC
2023, € 23.000
-
Pottinger schudder HIT V 11100
2023, P.O.A.
-
Fendt 900 special edition
1982, P.O.A.
-
Kuhn Schudder GF10803T SCHUDDER (RL) #26611
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Redacteur
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Leidinggevende Agroteam
Royal HZPC Group B.V. - Mitselwier
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Weer
-
Donderdag10° / 3°70 %
-
Vrijdag12° / 3°30 %
-
Zaterdag17° / 7°70 %