Kerstbloemimago zit amaryllis dwars

Het kerstbloemimago hangt als een molensteen om de nek van de amaryllis. Een bredere acceptatie van de snijbloem kan de markt vergroten en de marges voor de telers verbeteren, verwacht FloraHolland.

Joost van WinsenFloraHolland bereikte vorig jaar met de amaryllis een omzet van 37,1 miljoen euro. In de eerste 47 weken van dat jaar lag de verkoopwaarde van de snijbloem op 17,4 miljoen euro. In de laatste vijf weken zette de bloemenveiling met de amaryllis bijna 20 miljoen euro om.
Dat de verkoop van de amaryllis zich vooral concentreert tot grofweg de maand december, heeft de bloem te wijten aan zijn imago bij de consument: de amaryllis, ofwel Hippeastrum, is een bloem voor Kerstmis. ‘En daar zijn we niet altijd even blij mee’, zegt Will Zuiderwijk, productcoördinator amaryllis bij bloemenveiling FloraHolland. De beperkte beeldvorming zit de bloem in de weg.
In Nederland telen ongeveer vijftig bedrijven op 120 hectare amaryllis. Tezamen met nog enkele telers in Duitsland en België produceerden zij in het afgelopen jaar bijna 50 miljoen amaryllissen. Het aantal amaryllissen is de laatste jaren gestaag opgelopen, onder andere door areaaluitbreiding drie jaar geleden. Vijf jaar geleden lag de productie nog op 43 miljoen stuks.
Het gestegen aanbod en de beperkte periode waarin de snijbloem wordt verkocht, doen de prijs van de amaryllis geen goed. Die laat de laatste jaren een dalende tendens zien, waardoor marges van amaryllistelers onder druk zijn komen te staan. Dat tij willen zij keren.

Langere periode

FloraHolland en telers van amaryllissen zien heil in zowel verbreding als verlenging van de markt. Door middel van promotie proberen de telers de bloem langer in beeld te krijgen bij de consument. Op de promotiewebsite amaryllisinfo.eu wordt duidelijk gemaakt dat de snijbloem er niet alleen voor Kerstmis is, maar de hele herfst en winter verkrijgbaar is. ‘We willen het seizoen eerder, zo rond week 40, laten beginnen’, legt Zuiderwijk uit.
De promotie loopt sinds 2013 en telers van amaryllissen brengen het geld bijeen voor de campagne, die vooral is gericht op bloemisten. ‘Ook de komende jaren zetten we de promotie voort’, benadrukt Zuiderwijk de urgentie ervan.
Verder is de FloraHolland Product Commissie Amaryllis bezig met een productmarktplan voor de lange termijn, waarin het accent meer komt te liggen op het consumentgericht produceren. ‘Er wordt nu nog te veel aanbodgericht geproduceerd’, legt de productcoördinator uit.

Bredere verkoop

Een op de drie amaryllissen gaat naar Duitsland. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben ieder een aandeel van 15 procent in de verkoop. Op deze twee laatste markten verwacht FloraHolland de afzet nog te vergroten. Door in het Verenigd Koninkrijk meer de focus te leggen op de retail hoopt Zuiderwijk daar de verkoop op te kunnen krikken.
‘In Frankrijk is de Silvesterweek een veel belangrijkere bloemenperiode dan de week voor Kerstmis. Juist dan houdt de grote verkoop van amaryllissen in Duitsland op. De topverkoopperiode van de snijbloem zou langer kunnen worden als de populariteit in Frankrijk toeneemt’, aldus Zuiderwijk. Verder kijkt FloraHolland ook kritisch naar de Russische en Oost-Europese markt voor groei.
Omdat de amaryllis vooral met Kerstmis wordt geassocieerd, zijn rood en wit de hoofdkleuren.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    10° / 8°
    95 %
  • Donderdag
    6° / 2°
    70 %
  • Vrijdag
    4° / 0°
    80 %
Meer weer