CVT van Vredo en Zuidberg

De Nederlandse fabrikanten Vredo Dodewaard en Zuidberg Transmissions toonden tijdens Agritechnica in Hannover een nieuwe continu variabele transmissie (CVT) voor machines met een hoog vermogen. De hydraulisch-mechanische CVT met twee groepen is geschikt voor een motorvermogen van 600 pk.

Chris VlaanderenVredo wilde een transmissie waarbij de rijsnelheid onafhankelijk is van het motortoerental. De zelfrijderfabrikant testte transmissies van meerdere fabrikanten, maar deze voldeden niet aan de eisen. Om die reden startte Vredo in 2012 een samenwerking met Zuidberg.
De ingenieurs van Vredo maakten het hydraulische ontwerp waarna de collega’s van Zuidberg zich verdiepten in het ontwerp en de productie van de transmissie, tandwielen en lagers. Binnen één jaar draaide het eerste prototype van de VVT600, een transmissie die al in 2013 tijdens Agritechnica te zien was.

Brandstof

De transmissie is uniek door een hydraulisch-mechanische CVT met twee groepen en is geschikt voor een motor van 600 pk (440 kilowatt). De nieuwe transmissie zit momenteel op de Vredo VT5518. Deze zelfrijder haalt een maximale rijsnelheid van 50 kilometer per uur bij slechts 1.350 omwentelingen per minuut. Dit scheelt brandstof en lawaai.
Zodra de rijsnelheid stijgt, verloopt de aandrijving steeds meer mechanisch, zowel in de lage als in de hoge groep. Verliezen in de aandrijflijn worden dus kleiner naarmate de snelheid toeneemt. De chauffeur merkt daar, net als bij trekkers met een traploze bak, niets van.
Zuidberg voorzag de transmissie van een mechanisch schakelbare aftakas, die geschikt is om het volle motorvermogen over te brengen. Daarbij is een lengtesper een optie. Hiermee is de vooras koppelbaar aan de achteras, waardoor het aantal omwentelingen van beide assen gelijk wordt. Het totale gewicht van de transmissie bedraagt ongeveer 1.750 kilo.
De hydrostaten van de CVT bevinden zich aan de buitenkant van de transmissie. Opvallend is het geringe aantal slangen en leidingen dat rond de behuizing loopt. De koppelingsolie en smering verlopen via interne kanalen. Schade en lekkage worden zo voorkomen. De transmissie is voorzien van de benodigde elektronica. Op die manier kan de chauffeur, via de terminal in de cabine, de oliedruk nauwlettend in de gaten houden.

Serieproductie

Inmiddels zijn zowel de twee- als de drieassige varianten van de VT5518 voorzien van de nieuwe transmissie. Nadat deze machines 7.000 tot 8.000 uur hebben gedraaid, wordt de bak losgehaald en gecontroleerd op slijtage. Zodra de transmissie aan de verwachtingen voldoet, start de serieproductie voor de VT5518. De kans bestaat dat de bak dan ook in andere machines terechtkomt.
Vooral fabrikanten van grondverzetmachines zijn geïnteresseerd.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer