Varkensvlees als merk

Vier varkenshouders in Zuidoost-Brabant hebben zich verenigd in Heyde Hoeve. Dit samenwerkingsverband zet varkensvlees als merk in de markt.

De varkensboeren van Heyde Hoeve verdiepten zich in onderscheidend en succesvol ondernemerschap. ‘Waarom is Apple zo succesvol?’, vroegen zij zich af. Omdat het merk heer en meester is in de keten. Maar varkensvlees is toch maar varkensvlees? ‘Mis’, zeggen de vier varkensboeren. ‘Ons concept onderscheidt zich in kwaliteit, transparantie en duurzaamheid.’ Heyde Hoeve is een sterk merk aan het worden en het speelt een onmisbare rol in de keten.
Het klinkt eenvoudig, maar het is een proces van jaren geweest. Gezamenlijk hebben de Heyde Hoeve-boeren de lijnen vastgelegd waarop zij ondernemen. Op deze manier ontstaat één product van dezelfde hoge kwaliteit. Het vlees van Heyde Hoeve is al meermaals in de prijzen gevallen.
‘Wij houden enkel Duroc-varkens’, licht John Rooijakkers toe. ‘Deze staan bekend om hun uitstekende vleeskwaliteit. Heyde Hoeve heeft als missie het allerlekkerste varkensvlees te leveren met de best mogelijke zorg voor dier én omgeving.’
Het voer is speciaal afgestemd op de Heyde Hoeve-varkens. ‘Gezond voer is van groot belang voor gezonde, sterke varkens. Ook draagt goed voer bij aan de smaak van het vlees.’

Waardecreatie

Aandacht voor transport en slachtmethoden zijn voor Heyde Hoeve erg belangrijk. Door al deze kenmerken bij elkaar op te tellen, hebben Heyde Hoeve-boeren waarde gecreëerd. Volgens hen is het toevoegen van waarde de manier om je met je product te onderscheiden.
Maar met een goed product ben je er nog niet, stelt Tiny Schepers. ‘Het is niet zo moeilijk om een goed stuk vlees te maken. Maar hoe vermarkt je die? Daar komt veel meer bij kijken. En dat kun je niet alleen.’ Heyde Hoeve zet twee merken in: één voor het hogere segment en één voor de retail.
Het samenwerkingsverband beheerst de hele keten. ‘Van zaadje tot karbonaadje’, zegt Schepers. ‘We werken samen met partners die achter ons concept staan. Daarin zijn we heel transparant. Succesvolle samenwerking draait op vertrouwen. Het individuele belang is ondergeschikt aan het collectieve belang. In de keten zijn we allemaal afhankelijk van elkaar.’
Op dit moment zijn de varkensboeren naar eigen zeggen over een ‘dood punt’ heen. Partijen die ertoe doen, delen hun visie en omarmen het concept. ‘Maar we zijn nog voorzichtig. Als een van de partners ermee stopt, moeten we een flinke stap terugdoen.’
Bekende Nederlanders zoals Jord Althuizen, van het tv-programma Grillmasters en wereldkampioen barbecueën, zijn enthousiast over het varkensvlees van Heyde Hoeve. Ze prijzen de kwaliteit van het product en de productiewijze en werpen zich zo onbewust op als marketeers van het Heyde Hoeve-concept. Zelf zijn de ondernemers erg actief op sociale media.

Eerlijk verdienmodel

Het is Heyde Hoeve gelukt een eerlijk verdienmodel in de markt te zetten voor de varkenssector. Maar de vier varkensboeren waken ervoor al te veel van hun werkwijze prijs te geven. ‘Als we allemaal hetzelfde concept in de markt zetten, levert het uiteindelijk niemand iets op’, zegt Rooijakkers. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat er ruimte is voor nog een aantal robuuste ketenconcepten.’
De keten van Heyde Hoeve telt momenteel zo’n 25 partners, verspreid over het hele land. Het Heyde Hoeve-vlees is verkrijgbaar bij de ambachtelijke slager. Voor de supermarkt is een nieuw concept ontwikkeld dat sinds kort in de supermarkt verkrijgbaar is.
‘Het gaat niet om ons’, benadrukt Schepers, ‘maar om de beweging die we in de markt teweegbrengen.’ De vier varkensboeren hopen met hun concept andere varkenshouders te inspireren.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer