Aardbei en druif in milkshakebeker

‘Mijn vader had een combinatie van tuincentrum en kwekerij. De hele dag door kwamen er particulieren over de vloer. Zeker in het voorjaar, als je 90 procent van je omzet moet draaien, was dat een verstorende factor. Daarom werken we hier op een andere manier en doen we geen particuliere verkoop meer. Mijn vader is helemaal gestopt met werken. Hij heeft nog wel meegedacht over een nieuwe naam voor mijn bedrijf. Bogreen is simpel, je kunt er alle kanten mee uit en het is in alle talen uitspreekbaar.’

Scholieren

Boers was 22 jaar toen hij met het bedrijf begon. ‘Het was wel spannend, maar ik ben opgegroeid tussen de fruitbomen’, zegt de ondernemer. Naast zeven vaste medewerkers werken er regelmatig twaalf scholieren bij Bogreen. ‘Die scholieren hebben zich heel snel gemeld, al na een paar weken stonden ze voor de deur. Ze hoeven niet te appen, mailen of bellen, ze zijn altijd welkom in tussenuren of na schooltijd.’
Bogreen is 2 hectare groot en kweekt fruitbomen voor de particuliere markt. De afzet vindt voor 90 procent plaats in maart, april en mei. ‘Vanwege het koude weer hebben we de eerste twee weken van juni ook nog heel wat kunnen verkopen. Daarna was het puinruimen en beginnen met de kweek voor volgend jaar’, zegt Boers.
‘Een deel van de vermeerdering doen we zelf, de rest van het plantmateriaal komt van verschillende adressen. In de loop van de tijd hebben we geleerd waar we kwalitatief goed materiaal vandaan kunnen halen. Dat kan een ander niet zomaar overnemen, zeker niet met zo’n breed assortiment als het onze. Vandaar ook dat we een softwarepakket hebben dat voor de hele keten binnen een paar seconden een overzicht van vraag en aanbod kenbaar kan maken.’
Naast de reguliere producten verkoopt Boers het Very Tasty-concept, in een 15- of een 19-centimeterpot, bedoeld voor de vakhandel, tuincentra en bouwmarkten.
‘Ik vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken, zoals het concept Super Fruit. Daarmee richt ik me op de retailmarkt, met milkshakebekers waarin 9- en 12-centimeterpotten passen. We verkopen de meeste fruitplanten in een pot met een steeketiket; ik wilde meerwaarde creëren zonder dat de kostprijs omhoogging. In zo’n beker oogt het product leuk, het blijft schoon op de winkelvloer en de verkoopprijs is hetzelfde als van reguliere producten. Doordat de bekers opvallen, schaffen consumenten ze vaak in een impuls aan.’
De milkshakebekers heeft Boers ontwikkeld in samenwerking met Van der Windt Verpakking in Honselersdijk. ‘Ze hebben meegedacht en gezocht naar een beker, waar ze zo lang aan hebben gesleuteld dat de beker met pot erin in een tray op een kar paste. Ze hebben de milkshakebeker in hun nieuwsbrief vermeld. Binnenkort komt er op hun vrachtwagen ook een afbeelding van het concept Super Fruit’, vertelt de kweker.
De aardbei in een milkshakebeker heeft Boers twee jaar geleden op de markt gebracht. ‘Dat liep leuk en daarom vroeg ik me af of we nog zo’n product op de markt konden brengen. Sinds dit jaar hebben we ook een druif in een milkshakebeker.’ Het Super Fruit maakt een klein deel uit van het assortiment van Bogreen.
Een deel van de producten gaat naar eigen klanten in Scandinavië, de rest gaat via exporteurs naar heel Europa en daarbuiten. ‘We hebben zo’n 100 verschillende soorten, bijvoorbeeld 25 soorten druiven, 10 soorten bramen en allerlei andere vruchten, zoals kruisbessen, aalbessen, frambozen en blauwe bosbessen’, vertelt de ondernemer.
‘We zijn altijd op zoek naar nieuwe soorten en voegen er ieder jaar drie of vier toe, terwijl andere soorten weer verdwijnen. Ik wil nog meer producten binnen het concept Super Fruit op de markt brengen, maar ik weet nog niet welke.’

Consumenten

In de toekomst wil Boers meer gebruik gaan maken van sociale media. ‘We zijn nu vooral een business-to-businessbedrijf, maar willen ons met bijvoorbeeld een Facebooklink op de verpakking meer op consumenten gaan richten. Het is best lastig om dat op te zetten, maar aan de andere kant vind ik dat je alleen maar spijt kunt krijgen van dingen die je niet hebt gedaan’, zegt hij.
‘Maar dit jaar gaan eerst zo ongeveer alle producten op de schop met nieuwe potten en etiketten, zodat een tuincentrum meer planten per vierkante meter kwijt kan. Op die manier hopen we meer van onze producten te verkopen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer