‘Meer ruimte voor boerengeluid’

Farm & Food TV-Channel moet het grote publiek dichter bij boeren en tuinders brengen en een proactieve bijdrage leveren aan het imago van de landbouw, tuinbouw en veeteelt. ‘De gangbare mening over de branche behoeft nuancering.’

Patrick BramerCreatief directeur Aleid Smid van Farm & Food Productions trekt de conclusie dat de agrarische sector een communicatieprobleem heeft.
‘Van oudsher heeft de Nederlandse samenleving veel waardering en respect voor het werk dat boeren en tuinders doen en de bijdrage die ze leveren aan volksgezondheid, innovatie en onze economie. In het publieke debat en in de kranten en andere media hoor je daarover nauwelijks iets terug. Veelal staan de problemen in de spotlights, denk aan de issues als welzijn en milieu.’
‘Behalve het bekende datingprogramma is er nauwelijks ruimte om dat andere verhaal te vertellen. Welke reis legt een product af voor het bij de consument op het bord ligt? Hoe wordt een tomaat gekweekt, hoe maak je kaas? Die verhalen brengen we zonder vooringenomenheid.’
Als we ons realiseren dat kreten als plofkip en megastal door marketeers zijn bedacht, dan is het van waarde om daar eens over verder te praten, stelt Smid. ‘Niet door eenzijdigheid met eenzijdigheid te pareren, maar door los te komen van de waan van de dag en de vlotte soundbites en daar in allerlei verschillende genres op door te gaan. Dat kan een debat, maar ook een documentaire zijn.’
Smid werkt al langere tijd samen met Marcel van Rooijen binnen ASTC Media. Ze ontwikkelen programmaformats en produceren uiteenlopende programma’s voor publieke omroepen en commerciële stations. Soms leunden die programma’s op een communicatievraagstuk vanuit een specifieke branche, zoals de jeugdzorg of brandveiligheid.
Het is voor het eerst dat beide programmamakers een poging doen een nieuwe zender die 24 uur per dag gaat uitzenden in de lucht te krijgen. ‘Een enorm hectisch, maar ook bijzonder traject. We zijn er oprecht van overtuigd geraakt hoe boeiend het is voor het brede publiek om meer te weten over die voedselketen’, zegt Van Rooijen, die algemeen directeur van Farm & Food Productions is.
‘Ik las recent een artikel waarin staatssecretaris Dijksma aangaf dat de agrarische sector te veel naar binnen is gekeerd. Dat ben ik van harte met haar eens. De consument is positief en geïnteresseerd in het reilen en zeilen binnen de sector. Het is hoog tijd om meer naar buiten te treden.’

Grote interesse in voedsel

De interesse in voedsel is groot, maar de consument krijgt onvoldoende informatie over de productie ervan. ‘De consument moet weten waarom een varkenshouder doet wat hij dagelijks doet. En deze moet zijn methoden ook uitleggen. Nu weet de consument daar nauwelijks iets van af. Vind je het dan gek dat de klant niet bereid is om meer te betalen voor duurzamer vlees?’
Van Rooijen: ‘Kijk ook naar thema’s als energie. Agrariërs ontwikkelen zich massaal als energieproducent. Als de sector zich in dit tempo blijft ontwikkelen, hebben we aanmerkelijk minder Gronings gas nodig. We moeten die verhalen als sector echt uitdragen.’
Een promotievideo van het kanaal is te bekijken op NieuweOogst.nu.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer