Varens met natuurlijke uitstraling

Varens+met+natuurlijke+uitstraling
© arjen

‘We proberen onze verkoopconcepten telkens weer te vernieuwen om ons te blijven onderscheiden. We hebben varentafels met posters en een banner, en zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van hangpotten in een hanger van touw met een mooi hoesje eromheen. Het is de bedoeling dat die van de zomer op de markt komen.’
Voor inspiratie kijkt Raadschelders op beurzen en in bladen wat in is. ‘Vlechtwerk van touw, het macrameeën uit de jaren zeventig, komt weer helemaal terug.’
De varenkwekerij bestaat bijna 35 jaar. ‘Mijn ouders zijn begonnen in Kudelstaart en hebben er later een kwekerij in Zevenhoven bij gekocht. Vanwege huizenbouw moesten ze de kwekerij in Kudelstaart afstoten en zijn ze naar De Kwakel gegaan. In Zevenhoven doen we vooral de opkweek van stekmateriaal en hebben we de grotere planten, in De Kwakel met name de kleine en middelgrote varens.’
In totaal beslaat het bedrijf bijna 6 hectare. Het assortiment bestaat uit Nephrolepis Boston, Nephrolepis Green Lady, Phlebodium Blue Star, Humata Tyermannii, Blechnum Silver Lady, Microsorum Green Flame en Platycerium Bifurcatum. De potmaten variëren van 9 tot 26 centimeter.

Specialistisch

De kwekerij koopt de varens in als stekmateriaal bij Braam Youngplants in De Kwakel en Vitro Plus in Burgh-Haamstede. ‘Opkweken van varens kan vanuit zaad en sporen, maar onze toeleveranciers maken gebruik van weefselkweek. Dat is een specialistisch proces dat in een laboratoriumomgeving plaatsvindt’, verklaart Raadschelders.
‘We maken samen een jaarschema dat we bijtijds aan kunnen passen. In principe kweken wij jaarrond, maar je ziet dat de verkoop van januari tot en met mei en van half augustus tot en met eind oktober hoger is dan in de rest van het jaar.’
Het varenbedrijf probeert de verkoop via de klok zo klein mogelijk te houden, omdat dat in het algemeen een lagere prijs oplevert dan via directe verkoop. ‘We verkopen nu zo’n 10 procent via de klok. Om zoveel mogelijk directe klanten te krijgen proberen we de aandacht te trekken met nieuwe concepten. Op die manier kun je je laten zien in de markt’, legt Kelly Raadschelders uit.
‘Daarom zijn we ook lid van telersvereniging Air So Pure. Deze telers hebben hun eigen concepttafels met daarop planten waarvan is aangetoond dat ze luchtzuiverend zijn. Fytagoras Plant Science in Leiden stelt dat vast met een test die meet hoe lang planten erover doen om schadelijke deeltjes uit de lucht op te nemen.’
Twee van de varensvan Raadschelders, de Nephrolepis en de Phlebodium, zijn in het assortiment van Air So Pure opgenomen. ‘Ik zou het niet fijn vinden om zo maar een verhaaltje op te hangen. Van deze varens is aangetoond dat ze bijdragen aan een gezonde omgeving.’

Snel leveren

Een van de klanten van Raadschelders Varens is Ikea. ‘Dat bedrijf verlangde van ons dat we MPS-certificaten zouden halen. We hebben nu MPS-A en MPS-GAP, die vooral gaan over de middelen die we gebruiken, en MPS-SQ. Dat laatste certificaat heeft betrekking op de sociale aspecten, dus hoe je omgaat met je medewerkers op het gebied van arbeidsomstandigheden, hygiëne en veiligheid. Ik vind het prettig dat ons bedrijf regelmatig van buitenaf wordt doorgelicht. Dat houdt je scherp.’
De kwekerij heeft naast de directie vijftien medewerkers en werkt op de zaterdagen en in de vakanties met scholieren. Het bedrijf levert planten voor supermarkten, tuincentra en groothandels in heel Europa, maar ook halfwasplanten en stekmateriaal aan bedrijven. ‘We proberen zo flexibel mogelijk te zijn. Doordat we dicht bij de veiling zitten en een eigen vrachtwagen hebben, kunnen we snel leveren.’
Raadschelders heeft gemerkt dat voor de consument beleving steeds belangrijker is. ‘Ik ben een beetje van de concepttafels afgestapt, omdat Air So Pure die ook heeft. Voor ons is een natuurlijke uitstraling belangrijk. Die komt terug in ons beeldmerk en in onze potten en mandjes.’
Ze hebben daarnaast een presentatie met houtblokken ontwikkeld, waarbij een totaalpakket te zien is van wat je kunt doen met varens. ‘Je moet in drie seconden de aandacht van de consument zien te trekken. Met achtergrondinformatie over de varen leggen we uit waarom die zo bijzonder is. We proberen een prettig sfeertje te creëren met bijvoorbeeld een leuke tak en een boomstammetje. Daarmee hopen we op te vallen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer