Met zijn allen scherp op de vele plannen

In eerste instantie was er alleen oog voor weidevogels. De boeren in de polders van Assendelft werden vergeten. Dankzij LTO Noord Noordzeekanaalgebied komt er nu een landbouweffectrapportage naar de impact van de nieuwe weg, die de A8 vanuit Zaanstad met de A9 bij Heemskerk verbindt.

Henriët DijkIn de jaren negentig is op een deel van het tracé een golfclub aangelegd, die nu duizend leden telt. Ook is de Stelling van Amsterdam als Werelderfgoed benoemd. Daar dichtbij een weg aanleggen, mag niet. Kortom, er zijn andere belangen en invloeden gaan spelen.
Nu zijn vijf varianten voor de nieuwe weg in beeld, waarbij er één door de polders van Assendelft en Uitgeest gaat. Dat raakt 100 hectare landbouwgrond. De weg doorsnijdt kavels en enkele boerenbedrijven, terwijl een ruilverkaveling of verplaatsingsregeling ontbreekt.
LTO Noord Noordzeekanaalgebied zet in op het opwaarderen van de huidige wegen, wat ook een van de varianten is. ‘De nieuwe weg raakt veel leden, vooral nu moet worden gekozen uit vijf varianten’, zegt Schaap.
Voor het indienen van een zienswijze zocht Kager hulp van enkele buurmannen die advocaat en jurist zijn. ‘Die werkten ook aan een bezwaar. We zijn toen bij elkaar gaan zitten om zaken uit te wisselen.’ Daarnaast keek Ard Mooij, beleidsadviseur bij LTO Noord, mee, met als resultaat dat provincie Noord-Holland een landbouweffectrapportage opstelt.
‘Zo’n rapport brengt de kosten in beeld en welke variant het minste effect op de landbouw heeft’, aldus Kager. Hij zit samen met penningmeester Barend van den Heuvel namens LTO Noord in de klankbordgroep A8/A9.
Schaap en Kager doen nu het woord, maar benadrukken: ‘We doen het met zijn allen’, daarmee verwijzend naar de inzet van het zevenkoppige bestuur van LTO Noord Noordzeekanaalgebied, dat genoeg andere zaken op zijn bordje heeft liggen. Zoals nieuwbouwwijken en industriegebieden die grond afsnoepen, plannen voor verbrakking van de Westzanerpolder, peilverhoging en nieuwe bestemmingsplannen in zeven gemeenten, waaronder Haarlem, Zaanstad en Beverwijk.
Ook de zwaarbevochten dossiers van Tennet en Gasunie voor de aanleg van hoogspanningskabels en gasleidingen hebben het bestuur de nodige energie gekost.
‘Al die claims uit de regio maken het boeren niet makkelijker’, weet Schaap, zelf akkerbouwer. ‘Dat heeft effect op een gebied. Boeren laten bijvoorbeeld hun grond verarmen of onderhouden hun schuur niet meer.’ Kager vult aan: ‘Ook emotioneel heeft dat zijn weerslag, zoals rond de A8/A9. Leden vragen zich af welke variant de provincie kiest en hoe het hun bedrijf gaat raken.’
Ondanks het volle bordje wil het bestuur aan de slag met ledenwerving. De afdeling telt nu 112 leden, onder wie 65 agrarische bedrijfsleden. Het gaat vooral om melkveehouders. Het bestuur wil op de koffie gaan bij oud-leden.
‘Afgelopen jaar was hier grote wateroverlast. Toen belden ook niet-leden met de vraag: ‘Hoe zit dat?’ We hebben toen besloten iedereen erbij te betrekken, ook om goodwill te kweken’, vertelt Kager. Zo zijn afgelopen winter de knelpunten op een rij gezet en aan hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier aangeboden.
De ervaring leert dat er veel tijd in het bestuurswerk gaat zitten. ‘Zoals in de overleggen met het hoogheemraadschap. Je gaat erheen, maar ook: je vergadert een keer vooraf en je bereidt je voor’, zegt Kager. Schaap, zes jaar voorzitter, vult aan: ‘En dan is er niet direct resultaat zichtbaar.’

Logo brief

Anderzijds merkt Schaap wel dat het logo van LTO Noord op een brief effect heeft. ‘Dan wordt je ineens veel serieuzer genomen. Dat geeft voldoening als bestuurder en bevestigt nut en noodzaak van georganiseerde belangenbehartiging.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer