Verticale ketenrelatie voor sierteelt

Moet de Nederlandse sierteelt een voorbeeld nemen aan de afzetstructuur van de melkveehouderij? Het is te kort door de bocht om het model van Royal FrieslandCampina toe te passen op de bloemen- en plantensector, meent groothandelsvoorzitter Herman de Boon. In een column die hij schreef voor de website van de VGB breekt hij een lans voor een intensieve en duurzame relatie van de teler met afnemers die hem verbinden met de markt.

Herman de BoonConsultants die menen dat de mindere resultaten in de bloemen- en plantensector vooral een gevolg zijn van de wijze waarop de sector is georganiseerd, houden ons regelmatig voor dat de tuinbouw eens naar het coöperatieve model van Royal FrieslandCampina moet kijken.
Melkveehouders hebben hun grondstofstromen in Nederland verregaand gebundeld in een coöperatieve onderneming. Deze verwerkt de min of meer gestandaardiseerde melk tot een veelheid van zuivelproducten met toegevoegde waarde die hun weg vooral via het grootwinkelbedrijf naar de consument vinden.
Verder worden internationaal een aanzienlijk deel van de omzet en een groot deel van het resultaat gerealiseerd uit een melkstroom van niet-leden. De voorschotprijs wordt elk jaar aangevuld met een bedrag uit dit resultaat, na aftrek van de financieringsbehoefte van de onderneming.

Andere structuur

De bloemen- en plantensector zit volgens mij toch echt iets anders in elkaar. Duizenden gespecialiseerde telers produceren een enorm assortiment aan producten in verschillende kwaliteitsklassen, gericht op een veelheid aan distributiekanalen, met een prijs die vooral bepaald wordt door het individuele ondernemerschap.
Dagelijks worden die producten door de duizenden groothandelaren en bloemisten omgevormd naar de wensen van de klant. Dit is een uiterst wendbaar systeem dat snel kan inspelen op de voortdurend wisselende marktwensen.
Veronderstel nu eens dat de telers het complete volume als grondstof aanbieden bij een coöperatief bedrijf met tienduizenden werknemers die deze bloemen en planten moeten assembleren, omvormen naar de wensen van de verschillende afzetkanalen en vervolgens moeten distribueren over tienduizenden (inter)nationale outlets. Hoe organiseer je dat in vredesnaam?
Na het incasseren van de opbrengst door die ene coöperatie moeten de resultaten vervolgens verdeeld worden over de leden. Ga er maar aan staan.
Het betekent volgens mij jaren werk voor consultants om daar oplossingen voor te bedenken. Ik wens hen veel succes, maar vrees dat ze weinig klanten vinden die daaraan willen beginnen.
Een teler is vandaag de dag gebaat bij een intensieve en duurzame relatie met zijn klant die hem verbindt met de markt. Een verticale in plaats van een horizontale relatie in de keten dus.
Wel zouden telers en handelaren de gelederen moeten sluiten en hun inspanningen voor promotie en het bevechten van de geschenkbon zoals Lucas Vos van FloraHolland dat aangeeft, moeten intensiveren.

Melkprijs

En nu maar afwachten wat de melkprijs gaat doen nu het melkquotum is afgeschaft. Gezien de uitbreiding van de veestapel is dat niet moeilijk te voorspellen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer