Moi Toch: boer volgen met social media

Onderdendam/Spijk – Onder de titel Moi Toch! heeft LTO Noord Groningen het initiatief genomen om meer burgers te betrekken bij het plattelandsleven. Een groep van vijf initiatiefnemers heeft gekozen voor interactie via social media. Eind april staat er een picknick op het programma op de zeedijk om jonge lammetjes rond te zien dartelen.

Sybe JoostemaMarjan van der Giezen uit Onderdendam is boerin in maatschap met haar man Harm. Zij vindt dat social media als modern communicatiemiddel goed passen bij een kennismaking met de sector, waarbij de timing van de boer doorslaggevend is.
‘Mensen maken kennis met het boerenleven op het moment dat de lammetjes van boerin Margriet bij de oude zeedijk bij Oldenhove losgelaten worden’, zegt Van der Giezen. ‘Via Facebook en Twitter krijgen ze de oproep om picknickkleedjes en verrekijkers mee te nemen. Dat gebeurt alleen op een mooie dag, met goede weersomstandigheden. Vervolgens gaan wij met nieuwsgierige burgers op de dijk zitten om ervan te genieten.’
De aanpak van Moi Toch! verschilt daarin totaal met andere vormen van kennismaking met boeren. Mede-initiatiefnemer Kim van den Bergh uit Spijk is er ook enthousiast over. ‘Als burger krijg je ook echt een inkijkje in het werk van de boer, zeker waar het activiteiten als kuilen en oogsten aangaat. Via Facebook en Twitter krijg je en passant ook inzicht in de keuzes die de boer maakt’, vertelt Van den Bergh.
Van der Giezen vult aan: ‘In dat opzicht zijn snelle media als de social media bij uitstek geschikt om mensen te enthousiasmeren. Zij kunnen zich bij Facebook (Facebook.com/moitoch) en Twitter (@moitoch) aansluiten en daardoor komen tot de kern van de vraag: wat maakt het boerenleven zo leuk? Op welke momenten maken boeren keuzes, bijvoorbeeld voor het planten van aardappelen en het in het weiland laten van vee? Dat kun je niet ver van tevoren plannen, omdat de weersomstandigheden vaak ook een rol spelen.’

Moment suprême

Het ideaalbeeld van het project Moi Toch! is daarom volgens de initiatiefnemers dat op het moment suprême de burgers meteen worden uitgenodigd via de social media om het echte boerenleven live te gaan zien. ‘Ik verwacht dat de vragen wel komen als we bijvoorbeeld aan de picknick zitten. Ik heb dat veel liever dan dat ze het idee krijgen een soort heropvoeding op het platteland te krijgen’, zegt Van der Giezen.
Kim van den Bergh is het daar roerend mee eens. ‘Het is bovendien spannend en onbekend voor mensen die het boerenleven amper kennen.’
De burger moet zelf dus wel goed op Facebook- en Twitter-berichten blijven letten. De datum wordt niet van tevoren vastgelegd. Als het regent ga je bijvoorbeeld niet op de dijk zitten om lammetjes te bekijken. ‘Zo leef je even in de realiteit van de boer. Dat geeft dit project nog een extra dimensie’, vindt Van den Bergh.
Het idee met kortstondige ontmoetingen in het leven van de boer afficheren de dames juist daarom als een ‘pop-up evenement’. ‘Die term komt van het fenomeen pop-up stores. Leegstaande winkels, waar mensen soms héél tijdelijk hun spulletjes laten zien en verkopen.’
Andere pop-up evenementen in het project Moi Toch! zijn onder meer dat burgers kunnen meekijken en mogelijk meerijden met selectiekarren door de pootaardappelen en de graanoogst. ‘Mooi om mee te maken natuurlijk. We hebben geen idee wie er gaan komen. Misschien zijn het juist wel veel mensen uit de stad die ons volgen op Facebook en Twitter’, zegt Van der Giezen.
Haar collega vindt het een ‘spannend charmeoffensief. Ik vind het mooie dat je het evenement door de social media echt beleeft als een boer, die in zijn dagelijkse werk constant zijn momenten moet kiezen om het boerenwerk goed te doen.’

Spontaniteit

Marjan van der Giezen en Kim van den Bergh zijn er druk mee. ‘Maar niet te druk hoor, want deze methode is gestoeld is op de spontaniteit van de doelgroep. Als het eenmaal loopt, kan het werken als een olievlek. Als mensen bij de lammetjes op de dijk zijn geweest en meteen de foto’s met eigen vrienden delen op Twitter of Facebook, dan zorgt dat meteen voor meer aandacht voor de boer. Anderen moeten dan het idee krijgen iets gemist te hebben’, aldus Van den Bergh.
LTO Noord heeft het plan ontwikkeld in samenwerking met het Gronings Agrarische Jongeren Kontakt (GrAJK). Provincie Groningen geeft financiële steun voor het initiatief.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer