Communiceren doen we iedere dag, en het gebeurt op verschillende manieren. De één praat veel en zegt weinig, een ander maakt iets duidelijk met een half woord. In onze agrarische gezinnen blijft het onderwerp communicatie belangrijk; de ontwikkelingen binnen het bedrijf en gezin vragen voortdurend toetsing aan elkaars mening. Bedrijfsopvolging, huwelijk, overlijden zijn slechts een kleine greep uit een groot aantal beladen en gevoelige onderwerpen waar wij mee van doen hebben.
Gevoelige onderwerpen worden vaak gemeden om conflicten te voorkomen of elkaar te beschermen. Maar openheid en transparantie zijn van groot belang om vooruitgang en vernieuwing te realiseren. Alle gezinsleden moeten hun eigen positie krijgen en zich hierin kunnen ontplooien. De kracht van een familiebedrijf wordt mede bepaald door op een evenwichtige en liefdevolle manier eenieder de ruimte te geven, zowel vanuit het oogpunt van het bedrijf als privé.
Is de communicatie binnen het bedrijf al vaak een hele opgave, naar buiten toe is dat zeker niet minder. Ons imago, daar moeten we dag in dag uit aan werken. Kom in de Kas, Loeren bij de boeren, Stap in de stal, oogstdankvieringen, het zijn allemaal voorbeelden van uitstekende communicatievormen, waar de LLTB elk jaar hard aan trekt. Samen met afdelingen en vakgroepen, die ook nog tal van excursies, open dagen, educatie-events en bedrijfsbezoeken organiseren. Bezoekers komen met een bepaald beeld binnen en zijn doorgaans een stuk positiever bij het verlaten van het evenement.
Agrarisch ondernemers kunnen de communicatie niet alleen meer overlaten aan de LLTB. Een individueel bestuurder kan een goed verhaal vertellen en standpunten helder delen met de maatschappij, maar als de individuele boer het verhaal vertelt vanuit zijn beleving wordt het opeens een stuk authentieker en geloofwaardiger.
Eigenlijk is ons imago een optelsom van alle individuele ondernemersverhalen. Het wordt er niet gemakkelijker op, want de moderne boer moet niet alleen een uitstekend vakman én ondernemer zijn, maar ook nog eens iemand die oog en oor heeft voor zijn omgeving.
Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar daar moeten we elkaar in helpen en versterken. Communiceren is dus een taak van ons allemaal, uitgaande van de kracht van het familiebedrijf.
Elly Roebroek,
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X350R (KK) #31282
Gebruikt, € 6.966
-
Lely Splendimo 320MC
2008, P.O.A.
-
Kverneland Ploeg LB 100-200 (HA) #145326
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Frontmaaier zonder kneuzer
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Meewerkend voorman/-vrouw teelt
IBN - Beugen
Projectmedewerker biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker Agrarisch Natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Weer
-
Donderdag23° / 14°10 %
-
Vrijdag24° / 11°5 %
-
Zaterdag23° / 15°20 %