‘Bloemenagenda: veel bereik met weinig geld’

Bloemenbureau Holland heeft in 2015 voor de tweede maal de Bloemenagenda gelanceerd. ‘Met een kleine inzet hebben we veel bereik.’

Joost van WinsenVorig jaar zijn Bloemenbureau Holland (BBH), bloemenveiling FloraHolland en de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) de bloemenagenda begonnen. De drie organisaties hadden voorheen een eigen kalender om bloemen gedurende het jaar voor het voetlicht te brengen, maar wilden die op elkaar afstemmen.
Dat zou de efficiëntie van de promotie vergroten, was de achterliggende gedachte, zeker ook omdat bij een gezamenlijke agenda het beeldmateriaal voor de reclame-uitingen op elkaar kon worden afgestemd. Retail en consumenten zouden dan voortaan dezelfde boodschap te zien krijgen.
In 2015 krijgt de bloemenagenda een vervolg, wat erop wijst dat de agenda in 2014 naar tevredenheid heeft gefunctioneerd. Dit wordt bevestigd door Ivo van Orden, campagnemanager bloemen bij BBH. ‘Uit de evaluatie bleek dat we met een kleine inzet veel bereik hebben’, zegt hij.
De agenda is voor consumenten te vinden op de website Mooiwatbloemendoen.nl, waarop verder beeldmateriaal en tips staan over hoe met de bloemen om te gaan. ‘Het beeldmateriaal wordt jaarlijks ververst om inspirerend te blijven en om aan de actualiteit te voldoen’, vertelt Van Orden. Verder bestaat het werk voor de agenda uit het attenderen van de internationale pers op de agenda en de afstemming welke bloemen erop komen te staan. Dat laatste gebeurt in overleg met FloraHolland en VBW.
‘De bloemen in de agenda zijn een mix van jaarrond- en seizoensbloemen’, legt de BBH-man uit. Op basis van populariteit, beschikbaarheid en het belang van telers en handel maken FloraHolland, VBW en BBH hun keuze.
Grosso modo zijn de kosten van de agenda op jaarbasis 60.000 euro. Dit geld komt uit het budget van Bloemenbureau Holland. ‘Maar uiteindelijk betalen de telers van de bloemen dit’, aldus Van Orden.

Meer bloemen

Het project wordt in 2015 in een ietwat gewijzigde opzet voortgezet. De agenda bevat dit jaar vijftien bloemsoorten in plaats van de twaalf die er vorig jaar op prijkten. De alstroemeria, anjer en calla zijn toegevoegd.
‘We hebben geen maximum aan het aantal bloemen in de agenda gesteld’, vertelt Van Orden, ‘maar je zult de hoeveelheid niet oneindig kunnen uitbreiden.’ In 2015 wordt geëxperimenteerd met een overlappende periode: in week 11 en 12 staan zowel ranonkel als anjer centraal in de agenda. Van Orden: ‘We willen eerst kijken hoe dat afkalft.’
De bloemen in de agenda van 2015 zijn gefotografeerd in lijn met de Groenbranche Trends, de nieuwste consumententrends voor de groene branche. De stijlen zijn ‘Unexpected Wild’ (waarin hergebruik centraal staat), ‘Eco Luxe’ (dat voor hoogwaardig en natuurlijk staat) en ‘The Happy Life’ (dat het optimisme na de crisis symboliseert). Iedere bloem is in de best passende stijl op de plaat gezet. Voor de tulp, de eerste bloem in de agenda, is de stijltrend ‘The Happy Life’.
Volgens Van Orden wordt dit jaar gekeken of de bloemenagenda internationaal verder kan worden benut.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer