Consument+eet+meer+Nederlands+fruit
Nieuws
© FruitMedia

Consument eet meer Nederlands fruit

De binnenlandse verkoop van Nederlandse appels en peren ligt op een aanzienlijk hoger niveau dan voorgaande jaren, blijkt uit een inventarisatie van NFO.

De Nederlandse consument kocht dit najaar 20 procent meer Conference dan gemiddeld in dezelfde periode in voorgaande twee jaren. De consumptie van Elstar steeg in iets mindere mate.

Mix van oorzaken

De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) heeft de verkoopcijfers van Nederlands fruit in Nederland op een rij gezet en constateert dat de stijgende consumptie een mix van oorzaken kent. Meest dominante factor is het lage prijsniveau.

De lage prijs valt samen met een vroege en ruime oogst. Daarnaast was er veel media-aandacht vanwege de Russische boycot van groenten en fruit uit de Europese Unie. Dit droeg bij aan een positief sentiment bij retail en consumenten voor Nederlands hardfruit.

Afzetacties

Veel supermarkten hielden acties met volop aandacht voor Nederlands fruit. De kwaliteit van de Nederlandse appels en peren is dit jaar verder prima, meldt NFO. Ook dat verleidt tot meer afzetacties en herhalingsaankopen.

Voor Elstar is de thuismarkt het belangrijkst, zo’n 80 procent van de productie wordt in eigen land gegeten. Een vijfde deel vindt z’n weg naar consumenten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië.

Voornaamste afnemer

Van peer is 85 procent bestemd voor export. Tot de boycot, was Rusland de voornaamste afnemer met een aandeel van 25 procent van de totale export van Conference.

Een hogere consumptie in Nederland helpt volgens NFO de gevolgen van een grote oogst en het wegvallen van een belangrijke exportmarkt op te vangen. Desondanks heeft de Ruslandboycot de Nederlandse fruitteelt tot nu toe tientallen miljoenen euro’s gekost, schat de belangenorganisatie voor fruittelers.

Weer

  • Donderdag
    22° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    23° / 9°
    20 %
  • Zaterdag
    18° / 9°
    20 %
Meer weer