Altijd op zoek naar meerwaarde voor leden en aandeelhouders

‘Het aansturen van een bedrijf vraagt andere competenties dan het aansturen van een vereniging die vooral gericht is op belangenbehartiging. Daarom hebben de drie aandeelhouders (zie kader) ervoor gekozen om een aantal bedrijfsmatige activiteiten onder te brengen in LTO Bedrijven. Er gaat geen geld van de verenigingen naar LTO Bedrijven. Andersom wel. Het dividend gaat naar de verenigingen terug. We boeken al jaren mooie resultaten.’

‘Ze kunnen bijvoorbeeld met LTO Ledenvoordeel een groot deel van hun contributie terugverdienen. LTO Bedrijven bespaart miljoenen voor de leden door te onderhandelen met leveranciers. Daarnaast heeft LTO Seizoenarbeid er bijvoorbeeld voor gezorgd dat er nu een goede zorgverzekering is voor tijdelijke buitenlandse werknemers. Werkgevers hebben er direct belang bij dat zoiets goed geregeld is.’

‘Vaak niet. LTO Seizoenarbeid is bijvoorbeeld destijds gestart met het digitaal regelen van tewerkstellingsvergunningen voor Polen en Bulgaren. Niemand anders deed dat. Het beperkt de administratieve lasten en ondersteunt goed werkgeverschap.
‘Een ander onderdeel, LTO Energie, voegt wat toe aan de markt. Het levert producten en diensten voor opwekking, besparing en levering van energie. Dat past in de visie van LTO op duurzaamheid.
‘En bij LTO Ledenvoordeel kunnen leden terecht voor producten en diensten die anderen niet of niet voor zo’n aantrekkelijke prijs leveren.’

‘Onze activiteiten sluiten aan op hun visies. Het is een verlengstuk daarvan, maar dan wel bedrijfsmatig aangepakt en met voldoende rendement. Daar letten we heel scherp op.
‘LTO Bedrijven heeft daarnaast jaarlijks heel veel ledencontacten. Leden zien zo dat er op meerdere fronten inspanningen voor hen worden gedaan. De drie aandeelhouders krijgen bovendien jaarlijks dividend vanuit LTO Bedrijven.’

‘Om het meer bedrijfsmatig en efficiënter te kunnen aanpakken. Lezers geven Nieuwe Oogst een hoge waardering, zo blijkt uit onderzoeken. Tegelijk is het nodig om continu in te spelen op hun wensen en op ontwikkelingen in de uitgeverswereld. Er wordt nu hard gewerkt om Nieuwe Oogst een sterkere plek te geven in de digitale wereld, met meer persoonlijk relevante informatie voor leden die dat willen.’

‘Het is een voortzetting van de digitale dienstverlening van LTO Groeiservice aan tuinders op het gebied van registratie en certificeringen. Het ondersteunt tuinders met online programma’s waarmee ze efficiënt en snel informatie kunnen leveren aan afnemers of overheden. Daarnaast werkt GreenlinQdata samen met Reed Business bij e-learning voor spuitlicenties.
‘We kijken of zulke diensten ook interessant zijn voor andere sectoren. Onze visie is namelijk dat certificering steeds belangrijker is voor de footprint van de sector en dat digitale informatie een belangrijk hulpmiddel is voor teeltverbetering.’

‘We verkennen of wij ondersteuning kunnen bieden bij inrichting van de nieuwe producenten- en brancheorganisaties.
‘Bovendien hoop ik dat we met de drie regionale LTO’s nog een keer zo ver kunnen komen dat we voor hen ondersteunende diensten gaan uitvoeren. Dat kan aanzienlijke kosten besparen, zonder dat hun zelfstandigheid wordt aangetast.
‘We proberen zo continu te anticiperen op ontwikkelingen, in nauw overleg met leden en aandeelhouders. Daarbij staat altijd het belang van de leden voorop.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer