Lakei wint ondernemersprijs Horst

Op dezelfde dag dat in Roermond het LLTB Jaarcongres plaatsvond, was er in Horst aan de Maas nog een heuglijke bijeenkomst: daar wonnen LLTB-leden Emiel Keiren en Hans van de Laak van Lakei Kwekerijen de gemeentelijke ondernemersprijs. En niet alleen de juryprijs, ook de publieksprijs.

In een drukke Mèrthal waren ruim 650 bezoekers getuige van de elfde editie van deze uitreiking. Hans van de Laak en Emiel Keiren mochten de prijs en de bloemen in ontvangst nemen uit handen van burgemeester Kees van Rooij.
Lakei Boomkwekerijen in Lottum selecteert, vermeerdert en verhandelt jaarlijks 400.000 rozen in 200 soorten en 200.000 seringen in 40 soorten. De teelt vindt plaats in de volle grond en in de pot, op circa 30 hectare grond. Het bedrijf is door de neven opgericht in 2003 en sindsdien in omvang verdrievoudigd.
Al bij de oprichting is de strategische keuze gemaakt om de focus te leggen op twee specialistische en complexe teelten: rozen en seringen. Teelten die kwalitatief hoogwaardige kennis vereisen, die de ondernemers zorgvuldig hebben vergaard en opgebouwd. Zo zijn maar liefst honderd soorten seringen op eigen terrein geplant en acht jaar lang nauwkeurig gevolgd en getest. Dit stelt de ondernemers in staat hun in Europa unieke product in veel soorten en kleuren te laten zien aan de eindklant (de groothandelaar).

Juryrapport

Uit het juryrapport: ‘Het maken van dit soort keuzes heeft de jury het besef gegeven dat zij te maken heeft met geboren ondernemers met passie voor hun vak en hun materiaal, die nauwlettend de macro-economische bewegingen in hun markt bezien maar bovenal afgaan op hun eigen intuïtie en kracht.’
Ook de omvangrijke investering in het nieuwe bedrijf in Lottum en de eigen uitrol van het innovatieve concept rondom de sering met de branding Parfum de Nature, hebben bijdragen aan dit besef, schrijft de jury. ‘Door de sering een nieuw elan en een geurbeleving mee te geven hebben de ondernemers een niche in de markt gezet. Ook bij de roos is aandacht voor de afzet, door een innovatieve pot met foto-etiketten is een sterkere verkooppresentatie bereikt. Het creatieve concept Parfum de Nature was een schot in de roos.’
En het lovende juryrapport vervolgt: ‘De ondernemers hebben oog voor hun (maatschappelijke) omgeving. Niet alleen is het nieuwe complex prachtig ingepast in deze omgeving, ook is er sprake van volledige recycling van water via het bassin, wordt afval gescheiden en gecomposteerd en wordt Tagetus (Afrikaantjes) ingezet voor de strijd tegen ziektekiemen.’
Ook is er op het bedrijf ruimte voor studie naar het volledig chemievrij telen van rozen, volgens de jury. ‘Deze ontwikkeling heeft geleid tot het winnen van de zogenaamde Treebattle Meet en Green 2014. Ook zijn de ondernemers actief als bestuursleden binnen diverse studieclubs en zijn ze bereid tot sponsoring van lokale evenementen en verenigingen.’

Toekomstige groei

Hans van de Laak en Emiel Keiren zien de toekomstige groei van hun bedrijf niet in het volume, maar juist in specialisatie, innovatie, kennis en toegevoegde waarde. Ook het op een hoger plan brengen van de afzetkant door middel van gerichte marketing, digitale verkoop en inzet van social media zal zorgen voor verdere expansie.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer