Tap-Punt voor dagelijks verse streekproducten

Consumenten die via de computer streekproducten bestellen en deze de dag erna allemaal op één punt kunnen afhalen, vers en van een producent die ze zelf hebben uitgezocht. Dat is het uitgangspunt van Tap-Punt waaraan in de Achterhoek wordt gewerkt.

Ida Hylkema‘Boer en klant worden bij elkaar gebracht en de klant heeft altijd verse producten uit eigen regio’, zegt initiatiefnemer Jan Leemkuil uit Miste, een buurtschap vlak bij Winterswijk.
Leemkuil (60) is voormalig varkenshouder. Al langere tijd houdt hij zich bezig met innovatie, streekproducten en de mogelijkheid om deze te vermarkten. ‘Ik was onder de indruk van wat er allemaal in mijn eigen regio wordt geproduceerd’, geeft hij aan.
‘Rode draad van de vele rapporten en initiatieven over de verkoop van de streekproducten is echter vaak de belevingswaarde die aan de producten wordt gekoppeld’, zegt Leemkuil.
‘Daar is niets mis mee, maar de nadruk ligt er in mijn ogen te veel op. Het betekent dat je in een bepaalde stemming moet zijn om het product te kopen. Daar krijg je naar mijn mening geen goede afzetstructuur van.’
Kopen van streekproducten moet meer een vanzelfsprekendheid worden en snel en gemakkelijk te realiseren zijn, stelt de initiatiefnemer. Uitgangspunt is de digitale snelweg. Een klant bestelt via internet producten bij deelnemende streekproducenten. Hij bepaalt daarbij zelf bij wie hij zijn kaas, brood, vlees, groente en andere versproducten koopt. De producenten hebben een dag om de producten te verzamelen of desnoods te oogsten en naar het Tap-Punt te brengen.
De klant rijdt hier de volgende dag langs, toetst een code in en de bestelling wordt ter plekke bij elkaar gezocht en afgeleverd.
‘Voor de boer betekent het Tap-Punt een extra afzetkanaal en een mogelijkheid om rechtstreeks met zijn klanten te communiceren’, legt Leemkuil uit. ‘Ik ben geen retailer, maar een marktmeester die erop toeziet dat iedereen de regels goed naleeft. De producent bepaalt zelf het aanbod en de prijs en de consument kan gericht bij de producent naar keuze kopen.’

Proefperiode

Leemkuil kan inmiddels via een bestemmingsplanwijziging aan de slag met de vermarkting van de streekproducten op de locatie van het voormalig varkensbedrijf. Het is de bedoeling dat hier begin volgend jaar het eerste Tap-Punt komt.
De leveranciers zijn leden van de Vereniging Streekproducten Achterhoek-Liemers (VSA) waar Leemkuil zelf ook bij is aangesloten.
Dankzij financiering van onder meer Stichting Waardevol Cultuurlandschap (WCL) Winterswijk, provincie Gelderland en LTO Noord Fondsen kan de proefperiode beginnen.
‘We zitten in een opstartfase’, vertelt Leemkuil. ‘Momenteel wordt de webwinkel gebouwd die eind dit jaar klaar is. Volgend jaar gaan we met een beperkt aantal klanten testen. We willen een jaar gebruiken om onder meer de wensen van de klanten in kaart te brengen en alles op elkaar af te stemmen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer