Kleinere oogst drijft tulpenprijs op

Tulpenbollen brengen dit seizoen ongeveer 10 procent meer op dan verleden jaar. Een kleinere oogst ligt ten grondslag aan de hogere prijs.

Joost van WinsenKuno Zonneveld, intermediair broeierij bij Hobaho in Lisse, schat in dat de oogst tulpen in stuks zo’n 10 procent lager ligt dan vorig jaar. ‘Zeker van 12-op is er veel minder.’ Het areaal tulpen is dit jaar met 10.350 hectare zo’n 150 hectare groter dan dat van het voorgaande seizoen, terwijl in de jaren daarvoor de oppervlakte afnam.
Zonneveld stelt dat het weer zijn uitwerking heeft op de tulpenmarkt. Het natte najaar, de milde winter, het vroege voorjaar en de hitte met Pinksteren hebben het aanbod en de kwaliteit van de tulpen beïnvloed.
De prijsstijgingen doen zich voor bij zowel de bollen met bestemming broeierij als die voor de droogverkoop, al is de beweging bij de tweede groep minder sterk als bij de eerste.

Broeierij

Volgens Erik Barnhoorn, bemiddelaar tulpen en narcissen bij de Coöperatieve Nederlandse Bloembollencentrale (CNB) in Lisse, doen zich in de markt voor de broeierij prijsstijgingen voor van 15 tot 20 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de prijs in de droogverkoopmarkt globaal met 10 procent is geklommen.
Als voorbeelden van gestegen prijzen voor het broeierijsegment noemt Barnhoorn 75 euro per duizend stuks voor ‘Strong Gold’, de grootste cultivar tulpen in Nederland, 60 euro per duizend stuks ‘Leen van der Mark’, 80 euro per duizend stuks ‘Ile de France’ en 70 euro per duizend stuks ‘Yellow Flight’.
Het kleinere aanbod tulpen heeft volgens Richard van Diepen, bemiddelaar bij de Intermediair Groep Holland (IGH) in Schagen, ertoe geleid dat duurdere soorten in prijs gelijk zijn gebleven en de populaire cultivars duurder zijn geworden. Net als Zonneveld en Barnhoorn geeft hij aan dat de prijzen van ‘Strong Gold’, ’Leen van der Mark’ en ‘Ile de France’ omhoog zijn gegaan.
De wereldwijde krimpende markt voor de droogverkoop is de verklaring voor het verschil in prijsstijgingen tussen de broeierijmarkt en de markt voor de droogverkoop, zegt Barnhoorn.
Die mening wordt gedeeld door Van Diepen. Waren een kleine tien jaar geleden beide markten ongeveer even groot, nu gaat ongeveer 35 procent van de tulpen naar de droogverkoop, 35 procent naar de Nederlandse broeiers en 30 procent naar buitenlandse broeierijen, schat de IGH-man in.

Supermarkten

Supermarkten nemen een steeds dominantere rol in bij de verkoop van bloembollen aan consumenten. Dat heeft zijn effect op de markt. ‘In Europa lopen de supermarktorders dit jaar wat achter’, signaleert Van Diepen. Dat heeft onder andere te maken met de hogere prijs van dit seizoen, denkt hij.
De gestegen prijzen zorgen er wel voor dat bollenboeren weer wat verdienen met de teelt van tulpen. ‘De markt is vriendelijker dan in voorgaande jaren’, zegt Van Diepen. Een vetpot is het echter nog niet, meent Barnhoorn.
Zonneveld spreekt, door de invloed van de supermarkt in de verkoop van bollen en bloemen, van een nog steeds competitievere markt.
Barnhoorn en Van Diepen wijzen erop dat door fusariumproblemen niet iedere teler zal kunnen profiteren van de hogere prijzen. De IGH-bemiddelaar attendeert verder op het ‘spook’ Rusland dat boven de markt zweeft. ‘Als dat land zijn grenzen sluit voor bollen en bloemen, is het snel mis.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer