%27Eerst+een+klant%2C+dan+een+plant%27
Nieuws
© Nieuwe Oogst

'Eerst een klant, dan een plant'

Het voortbestaan van tien tot dertig procent van de bedrijven in de glastuinbouw is in gevaar.

Het gaat niet goed in de glastuinbouw. De prijsvorming gedurende het eerste halfjaar van 2014 was slecht, wat uitmondt in zorgelijke financiële situaties op glastuinbouwbedrijven.

Kern van het probleem in de glastuinbouw is dat er teveel partijen opereren in een markt die vrijwel verzadigd is. Alle producten worden uiteindelijk wel verkocht, maar tegen een veel te lage prijs.

In heel Europa is de productie gegroeid. Verkopende partijen laten zich tegen elkaar uitspelen door inkopende partijen. Het gevolg hiervan is een negatieve prijsspiraal, die uiteindelijk uitdraait in bodemprijzen.

Denkomslag

Tuinders moeten een denkomslag maken, vindt LLTB-vakgroepvoorzitter Jaap van den Beukel.

'Van oudsher is de tuinder vooral bezig met het productieproces. In de huidige tijd vraagt ondernemerschap op een bedrijf méér dan alleen zo efficiënt mogelijk en tegen de laagste kostprijs produceren. De tuinder móet vanuit de markt gaan redeneren, hij moet zich aanpassen aan de marktomstandigheden.'

Daar sluit vakgroepbestuurslid Marcel Dings zich bij aan. 'Wij telers moeten meer gaan ondernemen en marktgerichter produceren. Eerst een klant en dan een plant.'

Dumpprijzen voorkomen

Volgens de LLTB-vakgroep Tuinbouw Bedekte Teelten zijn er verschillende zaken die nu moeten worden opgepakt. Zo moeten er plannen worden ontwikkeld om glasopstanden op verantwoorde wijze te vermarkten of te saneren, om te voorkomen dat kwekerijen tegen dumpprijzen weggaan.

De vakgroep is hierover in gesprek met banken en overheden. Meer structurele oplossingen liggen in het bundelen van aanbod en marktgericht ondernemen.

· Lees meer hierover zaterdag in Nieuwe Oogst, editie Zuid.

Weer

  • Woensdag
    17° / 7°
    10 %
  • Donderdag
    18° / 11°
    20 %
  • Vrijdag
    15° / 10°
    10 %
Meer weer