Groter+aandeel+duurzaam+voedsel
© Nieuwe Oogst

Groter aandeel duurzaam voedsel

Nederlandse consumenten gaven afgelopen jaar 257 miljoen euro meer uit aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel ten opzichte van 2012.

Het betekent een stijging van 10,8 procent tot een totale omzet van 2,5 miljard euro. De uitgave aan voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk daalt met 1,1 procent.

Deze gegevens blijken uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.

Uitgave verdubbeld

De monitor laat voor het vierde jaar op rij een stijging van het aandeel duurzame producten met een keurmerk zien. Het totaalbedrag dat aan duurzaam voedsel wordt uitgegeven is in die periode meer dan verdubbeld.

Het marktaandeel duurzaam liep in 2013 verder op tot 6,1 procent ten opzichte van 5,5 procent in 2012. Consumenten kopen vooral meer duurzame vis en eieren. Eén op de drie verkochte eieren of visproducten in supermarkten heeft nu een duurzaamheidskeurmerk.

Weer

  • Vrijdag
    8° / 2°
    10 %
  • Zaterdag
    10° / 4°
    40 %
  • Zondag
    8° / 4°
    30 %
Meer weer