Consument+gelooft+niet+in+superfoods
© Willem Dijkema

Consument gelooft niet in superfoods

Er bestaan volgens de meeste Nederlandse consumenten geen supervoedingsmiddelen ofwel superfoods die ziekten en andere ongemakken tegengaan.

Dat blijkt uit een representatieve steekproef onder duizend mensen van onderzoeksbureau GfK in opdracht van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet. Slechts 10 procent vindt het nodig om superfoods te eten naast de gewone voeding.

De term superfoods is niet beschermd en mag door iedereen worden gebruikt. Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, hennepzaad, algen, chiazaad, maar ook groenten, fruit en vis.

Niet wetenschappelijk

In een reactie zegt het Voedingscentrum dat het goed is dat consumenten kritisch zijn. 'De gezondheidseffecten van superfoods zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd', stelt een woordvoerder.

Het credo van gezond eten is vooral om door variatie verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, meldt het Voedingscentrum. Volop variëren kan onder meer met de Schijf van Vijf en met groenten en fruit.

Marketingterm

Superfoods is volgens het Voedingscentrum vooral een marketingterm. Overigens benadrukt de woordvoerder dat het niet erg is om superfoods te kopen. De producten kunnen wel een bijdrage leveren aan een gezond voedingspatroon.

Weer

  • Woensdag
    17° / 9°
    10 %
  • Donderdag
    19° / 7°
    30 %
  • Vrijdag
    19° / 10°
    30 %
Meer weer