Beter+sociaal+beleid+grote+voedingsconcerns
© Nieuwe Oogst

Beter sociaal beleid grote voedingsconcerns

Volgens Oxfam Novib hebben negen van de tien grootste voedselbedrijven in de wereld het afgelopen hun sociaal en milieubeleid verbeterd.

Dit blijkt uit de update van de Behind the Brands-ranglijst van Oxfam Novib. Hiermee beoordeelt de organisatie de grootste voedingsmiddelenbedrijven elk jaar op het gebied van vrouwen- en arbeidsrechten, klimaat, land- en watergebruik, transparantie en de behandeling van kleine boeren.

Nummer 1, 2 en 3 op de ranglijst respectievelijk Nestlé, Unilever en Coca Cola scoren 10 tot 14 procent beter dan vorig jaar. Verder verbeterden ook nummer 8 Kellogg's en nummer 9 Associated British Food zich behoorlijk.

Publieksacties

De middenmoot PepsiCo, Danone, Mars en Mondelez hebben in de beoordeling nauwelijks vooruitgang laten zien. Via publieksacties probeert Oxfam Novib de bedrijven te bewegen om hun beleid aan te passen.

Afgelopen jaar richtten de campagnes zich onder meer op Coca Cola en PepsiCo om landroof in hun leveringsketen tegen te gaan. Ook is bij Nestlé en Mars aangedrongen op verbetering van de positie van vrouwen bij de productie van cacao.

Consumenten en investeerders

Volgens Oxfam Novib laat de Behind the Brands-ranglijst zien dat zelfs de grootste bedrijven reageren als consumenten en investeerders een beter beleid eisen.

Weer

  • Woensdag
    12° / 8°
    70 %
  • Donderdag
    12° / 8°
    70 %
  • Vrijdag
    16° / 12°
    20 %
Meer weer