Rabo: 'Consumptie gezond eten daalt'
De consumptie van groenten en fruit in West-Europa en de Verenigde Staten is het afgelopen decennium arfgenomen. Dat gebeurde ondanks inspanningen van de overheid om gezond voedsel te bevorderen.
Dat concludeert Rabobank op basis van eigen onderzoek. De bank wijt de ontwikkeling aan lagere inkomens en prijsstijgingen enerzijds en sterkere concurrentie van bewerkte en gemaksproducten anderzijds.
Er is een relatie tussen het inkomen en de inname van groente en fruit. Het gevolg daarvan is dat consumenten in moeilijke economische omstandigheden gevoelig zijn voor prijsschommelingen.
Opkrikken
Rabobank-analiste Cindy van Rijswick stelt dat er drie manieren zijn waarop de industrie moet inzetten om de consumptie op te krikken: Zo moet de 'overlast' van groente en fruit worden verminderd.
Het gebrek aan gemak wordt vaak aangehaald als een belemmering voor de consumptie van fruit en groenten. Deze claim wordt onderschreven door de toenemende populariteit van gewassen, gesneden en verpakte producten.
Samenwerking
Verder moet de marketing zich richten op het informeren van de consument over het gemak, smaak, plezier en veelzijdigheid van groenten en fruit.
Tot slot is betere samenwerking nodig in de keten. Zo moeten producten van inferieure kwaliteit uit de markt worden gehouden.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Iseki TM 3217
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF10601
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2015, P.O.A.
-
Fendt 312 LSA
1993, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Meewerkend voorman/-vrouw teelt
IBN - Beugen
Projectmedewerker biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker Agrarisch Natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Weer
-
Zaterdag21° / 15°15 %
-
Zondag19° / 14°95 %
-
Maandag19° / 13°85 %