Plan voor regioproducten Midden-Nederland

Partners van het boerencollectief Boerenhart werken samen met de biologische coöperatie Nautilus en managementbureau Dutch aan een businessmodel voor de rechtstreekse verkoop van regionaal voedsel door boeren aan consumenten.

Consumenten kunnen intekenen en zelf kiezen uit een assortiment zuivel, eieren, vlees, agf en brood afkomstig van regionale boeren, tuinders en bakkers. Consumenten krijgen hun producten waarschijnlijk in een koelbox geleverd of halen deze bij een distributiepunt op.

'Wij kiezen zo veel mogelijk voor producten van het seizoen, uit de regio en biologisch geproduceerd. Naast een faire prijs zijn dat de uitgangspunten voor dit nieuwe verkoopkanaal', licht initiatiefnemer Jan Huijgen van de Eemlandhoeve toe. 'Dit is een voorbeeld van zijwaartse ketenintegratie.'

Anonimiteit

Het doel is dat de boeren de regionale consument weer rechtstreeks bereiken en dat de anonimiteit van voedsel afgaat. Huijgen: 'In onze regio zijn alle versproducten op een kleine afstand aanwezig.' Het gebied strekt zich uit van Utrecht en Flevoland tot Apeldoorn en Arnhem.

Hoe de producten verzameld en gedistribueerd worden, is nog niet duidelijk. Onder meer zijn de partners van Boerenhart als verdeelcentrum in beeld. 'Aan het praktische en logistieke deel van het businessplan wordt nog gerekend', volgens Huijgen.

Smaakconferentie

Het businessmodel is gistermiddag gelanceerd tijdens de Amersfoortse Smaakconferentie op de Eemlandhoeve in Bunschoten. De bijeenkomst had als motto 'Liever een boer in de keuken én een kok in de wei', met als doel de agricultuur en de smaakcultuur met elkaar te verbinden.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer