Stijgend water nodigt uit tot daadkracht

Veel natuurgeweld deze week. In meerdere provincies is de alarmfase code oranje van kracht. Storm en regen brengen nogal wat ongemak en ook kosten met zich mee.

Een deel van de verzekeringspremie vindt zijn weg terug naar het bedrijf en toch ben je blij dat je daar zelf geen beroep op hoeft te doen.

De burger vindt het vanzelfsprekendheid dat het regenwater met dezelfde snelheid wordt afgevoerd als waarmee het naar beneden komt. Gelukkig zorgen de media voor een completer beeld, waardoor het grote publiek ziet wat de waterschappen doen. Voor boeren is dat niet nodig.

Dankzij een mega-infrastructuur van kades, keringen, waterbouwwerken en gemalen hebben en houden we in Nederland droge voeten.

Na de watersnoodramp in 1953 in Zeeland heeft heel Nederland een grote opknapbeurt gehad om definitief af te rekenen met van binnen- en buiten komend wateronheil.

Definitief is het niet. Het land klinkt in en de zeespiegel stijgt door klimaatverandering. Nieuwe aanpassingen blijven nodig. Het Deltaplan van de commissie Veerman, uitgebracht in september 2008, is daarvoor de leidraad.

De kans dat het op korte termijn mis gaat wordt als klein ervaren. 1 keer in de 3 jaar een noodsituatie zoals nu, 1 keer in de 30 jaar een kleine overstroming en 1 keer in de zo veel 100 jaar een grote ramp maken nu eenmaal niet een heftige indruk.

Dat tekent zich af in de besluitvorming en de uitvoering van plannen. Het verloopt traag en stroef. De stagnerende economie en financiële crisis versterken het.

Totdat het water met bakken uit de lucht valt en de wind het water stuwt waardoor natuurlijke afstroming nauwelijks nog mogelijk is.

Het stijgende water vraagt om daadkracht. Het zet de waterschappen op scherp. Zij moeten vroegtijdig anticiperen op extra neerslag. Zij moeten ervoor zorgen dat de natuurlijk aanwezige berging maximaal wordt benut en dat de hoofdafvoer gecontroleerd verloopt.

De zwakke plekken in het waterafvoersysteem zijn al langer bekend en krijgen nu veel publiciteit. Ook dat zet aan tot daadkracht, want niemand wil zich een bijna-ramp laten aanleunen.

LTO Noord pleit deze week voor het snel in uitvoering nemen van de bouw van het nieuwe zeegemaal bij Lauwersoog. Het voorgenomen besluit, dat het gemaal in 2015 moet draaien, is er. Nu nog de daad bij het woord voegen. Deze week bewijst dat het echt nodig is.

Berend Santema, bsantema@ltonoord.nl

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer