'De handel van stro aan bloembollentelers is echt nodig voor ons bedrijf'

Een bijzondere vracht trok vorige week richting Den Haag. Een lading tarwestro van het akkerbouwbedrijf Buseman (foto) in het Groningse Scheemda werd afgeleverd bij de Koninklijke Stallen voor de politiepaarden. Maar dat is niet de enige bestemming waar Fourage en Transport Dijkstra uit Zuidbroek levert; veel stro gaat naar bloembollentelers.

Fourage en Transport Dijkstra uit Zuidbroek is bezig bij Jan Buseman uit Scheemda om een vracht tarwestro te laden voor de Koninklijke Stallen in Den Haag voor de bereden politie. Hij neemt zo'n 25 ton tarwestro mee op de vrachtwagen.
© Koos v.d. Spek

Eigenaar Jesper Dijkstra en zijn broertje namen het transportbedrijf 6,5 jaar geleden over van hun vader. Ze kopen stro in bij akkerbouwers in Groningen en Duitsland en leveren het vervolgens rechtstreeks aan diverse klanten door heel Nederland.

Naast maneges en veehouders gaat een groot deel van de leveringen naar bloembollentelers voor het afdekken van de bollen. Hierbij is de kwaliteit van het stro van groot belang. 'Het stro moet lang en schoon zijn. Er zit natuurlijk altijd verschil tussen partijen, maar voor de bloembollentelers letten we extra op de kwaliteit', licht Dijkstra toe. 'Vooral resistente duist in de tarwe speelt een rol. Je moet echt zorgen dat je het stro bij de schonere boeren haalt, zodat het bijna volledig vrij is van ongewenste onkruiden.'

De piek in de bloembollensector loopt van begin september tot half december. 'De handel van stro aan de bloembollentelers is echt nodig voor ons bedrijf. Hier draaien we volledig op in die 3,5 maand.' Ondanks deze seizoenspieken loopt het transport het hele jaar door. Het bedrijf beschikt over vijf vrachtwagens, aangevuld met een extra voertuig tijdens de drukke bloembollentijd.


Tolheffing

'Vanaf volgend jaar komt er in Nederland een tolheffing voor transportbedrijven. Dat is een nieuwe kostenpost die we een-op-een door moeten berekenen in onze prijzen', legt Dijkstra uit. Hoe hoog de prijzen precies uitvallen, hangt mede af van het wagenpark. 'Wij hebben een relatief jong wagenpark, waardoor we al zo efficiënt mogelijk kunnen rijden en de kosten voor onze klanten beperkt kunnen houden.'

Of het nu om stro voor bloembollen, maneges of veehouders gaat, het belangrijkst vindt Dijkstra dat hij ervoor zorgt dat het product goed aankomt. 'En dat onze klanten erop kunnen bouwen', benadrukt hij.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    11° / 5°
    10 %
  • Woensdag
    10° / 5°
    20 %
  • Donderdag
    11° / 6°
    30 %
Meer weer