Zonder afzet geen groei voor biologische aardappelen: langjarige afspraken nodig

Om de afzet van biologische aardappelen in supermarkten te versnellen, zijn langjarige afspraken en samenwerking in de keten noodzakelijk. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens de bijeenkomst 'Dag van de biologische doorbraak' bij Agrico Research in het Flevolandse Bant.

Zonder+afzet+geen+groei+voor+biologische+aardappelen%3A+langjarige+afspraken+nodig
© Job Hiddink

De doelstelling is om in 2030 minimaal 15 procent van het Nederlandse landbouwareaal in te zetten voor biologische landbouw. Een goed streven, maar dan moet er wel voldoende afzet zijn voor de producten. Volgens de sprekers vraagt dat niet alleen een verandering in denken bij de consument, maar ook bij alle schakels in de keten.

BioSelect, het onderdeel van Agrico voor zijn biologische poot- en consumptieaardappelen, werkt samen met ongeveer 120 biologische aardappeltelers die bij elkaar ruim 1.000 hectare biologische consumptieaardappelen verbouwen. Met de productie van dit areaal voorziet BioSelect al langer diverse supermarkten jaarrond van biologische aardappelen.

Agrico-directeur Mark Zuidhof is positief over het stimuleren van de biologische productie, maar hij plaatste daarbij wel direct een kanttekening: 'Alles begint met voldoende afzetmogelijkheden. Wij volgen wat er in de markt gebeurt en spelen daar met ons areaal op in.'


De bekende tv-presentator Harm Edens (midden) was dinsdag tijdens de 'Dag van de biologische doorbraak' de gespreksleider.
De bekende tv-presentator Harm Edens (midden) was dinsdag tijdens de 'Dag van de biologische doorbraak' de gespreksleider. © Job Hiddink

Volgens hoofd duurzaamheid en communicatie Quirine de Weerd van Lidl is ketensamenwerking belangrijk voor het opschalen van biologische producten in de supermarkt. 'Retail, telers, overheid; ze hebben allemaal een rol in het versterken van de afzet. Die krachten moeten we bundelen', vindt ze.

Lidl maakt al meerjarenafspraken met biologische telers en verpakkers over onder meer volumegroei en prijzen. Volgens De Weerd is dit succes te danken aan bewuste keuzes die de supermarktketen maakt voor biologische producten. 'Op deze manier willen we een biologische leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken.' Vorig jaar sloot Lidl het hutspotakkoord met Biohuis. Het doel is om de omzet in biologische aardappelen, groenten en fruit in 2026 te verdubbelen.


Verbazing

Verder sprak Jaap Korteweg van BioPlant tijdens de bijeenkomst zijn verbazing uit over de langzame groei van de verkoop van biologische producten. 'Nederland is wat betreft biologisch de hekkensluiter, terwijl we qua kennis aan de top zitten.' Ook Korteweg is voorstander van lange termijnafspraken. Daarnaast vindt hij dat supermarkten biologisch geteelde producten voorrang moeten geven in het schap.

In de teelt van biologische aardappelen spelen nog wel de nodige uitdagingen. Als voorbeeld noemt Zuidhof 2024: 'Dit was een zwaar jaar wat betreft phytophthora, wat leidde tot minder opbrengst en hogere prijzen. Afgelopen jaar was dit niet aan de orde. Voor een handelshuis is het dan een uitdaging om voldoende areaal in te plannen om je product te kunnen blijven aanbieden.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    15° / 8°
    10 %
  • Vrijdag
    15° / 7°
    5 %
  • Zaterdag
    14° / 8°
    10 %
Meer weer