Verkoop aan huis is het meest populair onder tuinbouwbedrijven

Een op de vier tuinbouwbedrijven heeft een of meerdere nevenactiviteiten. Verkoop aan huis is daarbij veruit het populairst, blijkt uit onderzoek van AgriDirect onder ruim duizend Nederlandse tuinbouwbedrijven. Fruittelers springen eruit: bijna 38 procent combineert de teelt met aanvullende activiteiten.

Verkoop+aan+huis+is+het+meest+populair+onder+tuinbouwbedrijven
© William Hoogteyling

Van alle ondervraagden heeft 14,1 procent een vorm van verkoop aan huis, zoals een boerderijwinkel of directe verkoop aan consumenten. Andere vormen zijn minder populair. Zo kiest 1,8 procent van de tuinbouwbedrijven voor verblijfsrecreatie, 1,5 procent voor een zorgtak, 1,1 procent voor dagrecreatie en heeft slechts 0,2 procent een bed and breakfast.

Uit de actualisatie blijkt dat nevenactiviteiten vooral populair zijn onder fruittelers. Met 23,8 procent kiezen de meesten van hen voor verkoop aan huis. Boomkwekers en glastuinbouwbedrijven zijn aanzienlijk terughoudender: respectievelijk 16 procent en 15,5 procent heeft een of meerdere nevenactiviteiten.


Regionale verschillen

Ook regionaal zijn er duidelijke verschillen. Zo ligt het percentage bedrijven met nevenactiviteiten in Noord-Nederland met ruim 43 procent hoger dan in andere landsdelen. In West- en Zuid-Nederland ligt dit percentage dichter bij het landelijke gemiddelde, namelijk circa 27 procent.


Volgens directeur Roger Scholtes van AgriDirect maken de cijfers duidelijk dat tuinbouwbedrijven steeds vaker naar nieuwe verdienmodellen zoeken. 'Verkoop aan huis is daarbij niet alleen een inkomstenbron, maar versterkt ook de verbinding tussen teler en consument.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    16° / 5°
    10 %
  • Vrijdag
    14° / 9°
    95 %
  • Zaterdag
    16° / 10°
    100 %
Meer weer