Van Loon Group streeft naar 7,5 procent hybride vleesproducten in 2027
Van Loon Group zet de komende twee jaar in op meer vlees met plantaardige ingrediënten. 'Onze ambitie is 7,5 procent van het volume vleesproducten in 2027 hybride', zegt duurzaamheidsdirecteur Roland van Loon.

Het vleesbedrijf presenteerde op 12 juni het veertiende maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo)-jaarverslag en gaf de media een kijkje in de productielocatie in het Noord-Brabantse Son.
Van Loon: 'Wij willen transparant zijn over onze ambities en wat we aan duurzaamheid doen. We zijn koploper op die strategische pijler, maar hebben ook kopzorgen. Het huidige politieke klimaat verjaagt de veehouderij, zet druk op de plantaardige sectoren en scherpt mogelijk alleen voor onze sector de spelregels aan voor het arbeidsmigrantenvraagstuk. De beschikbaarheid van voedsel is straks niet meer zo vanzelfsprekend.'
Het mvo-jaarverslag 'Good source. Great food' vermeldt een omzet van Van Loon Group in 2024 van iets meer dan 1,03 miljard euro. Met 2.400 medewerkers verdeeld over negen locaties wordt 218.400 ton aan vleesproducten afgezet naar de retail, foodservice en industrie. Ruim 90 procent betreft de verkoop van versvleesproducten.
De beschikbaarheid van voedsel is straks niet meer zo vanzelfsprekend
'Zo'n 3 procent van de vleesproducten is hybride; een ontwikkeling om samen met klanten in te spelen op de eiwittransitie. Met een vezel van eiwitisolaat uit veldbonen en erwten is het aandeel plantaardig te verhogen en de CO2-voetafdruk gunstig te beïnvloeden', zegt de duurzaamheidsdirecteur.
Een ontwikkeling waarmee het bedrijf vooroploopt, is de exacte CO2-voetafdruk van zijn belangrijkste grondstof berekenen. 'Via blockchaintechnologie en rekenen met echte cijfers van varkensbedrijven verwachten wij vlees met een lagere klimaatimpact te hebben dan de generieke praktijkwaardes', stelt Van Loon. 'Wil een retailer een specifiek programma draaien op een lage CO2-uitstoot, dan sturen we daarin samen met onze varkenshouders en kunnen we de meerkosten via ons kostprijsmodel vergoeden.'
Ambities voor 2030
Jaarlijks heeft het bedrijf ruim 1 miljoen Nederlandse varkens nodig met minimaal één ster van het Beter Leven-Keurmerk. '5 procent heeft nu een krulstaart, maar voor 2030 willen we alleen vlees van ongecoupeerde varkens. Onze boeren zijn allemaal enthousiast, maar dierenwelzijn en wetgeving staan haaks op elkaar', merkt Van Loon.
'De transportverordening moet op de schop om verspilling van hoogwaardig dierlijk eiwit te voorkomen en inkomensverlies bij varkenshouders te beperken.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 716 S4 Power Plus
2018, P.O.A.
-
Fendt 728 Gen7 Power+
2024, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 3046R (ZOB) #695953
Gebruikt, P.O.A.
-
International 1486
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Projectmedewerker biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker Agrarisch Natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Dinsdag26° / 11°0 %
-
Woensdag25° / 13°5 %
-
Donderdag22° / 11°5 %