'Het moeras van de veeprikker'
De afgelopen weken was ik druk met de voorbereidingen voor het congres van de Europese vereniging voor agrarisch recht (CEDR) in Spanje. Namens Nederland heb ik de eer daar te spreken over de juridische kant van dierenwelzijn in Nederland.

Dit onderwerp komt regelmatig in mijn praktijk voorbij. Over veel onderwerpen heb ik een uitgesproken mening, maar juist dierenwelzijn leidt bij mij regelmatig tot hoofdbrekens.
Ter voorbereiding op het congres vroeg ik me af wat het niveau van dierenwelzijn in Nederland is. Mijn beeld was dat Nederland voorop wil lopen. Of, zoals sommigen het duiden, het braafste jongetje van de klas wil zijn. Vanuit de Europese Unie zijn er enkele belangrijke regels over dierenwelzijn.
Als lidstaat kun je in bepaalde gevallen verder gaan dan nodig is volgens deze regels. Deze zogenoemde 'nationale koppen' staan in een kwaad daglicht. Het kabinet-Schoof wil geen nieuwe koppen en bestaande moeten zoveel mogelijk worden geschrapt. Ook de Europese instellingen blijken geen fan te zijn.
Ik ben fan van duidelijke, simpele regels die voor iedereen in de Europese Unie gelden
Ik dacht makkelijk voorbeelden te kunnen vinden van dierenwelzijnsregels in Nederland die verder gaan dan in andere Europese landen. Dat viel vies tegen. Er zijn wel voorbeelden van regels die verder gaan dan vanuit Europese wetgeving nodig is, maar die komen vooral uit keurmerken, zoals Beter Leven, IKB Nederland en Vitaal Kalf. Het kan zijn dat het traject naar een Convenant dierwaardige veehouderij daar verandering in brengt.
Ook ik ben geen fan van nationale koppen. Ik ben fan van duidelijke, simpele regels die voor iedereen in de Europese Unie gelden, graag met zo min mogelijk uitzonderingen. Ja, dat leidt soms tot oneerlijke situaties, maar zo voorkom je een oerwoud aan regels en uitzonderingen.
Verhitte discussies
Dierenwelzijn kan tot verhitte discussies leiden, waarbij emotie een grotere rol kan krijgen dan misschien goed is. Het duidelijkst zag je dit terug in het debat over de veeprikker. Het begint al bij de omschrijving van het apparaat. Ik gebruik de term die ik vanuit het boerenleven gewend ben.
De veeprikker is onder strenge voorwaarden op basis van Europese regels toegestaan. De Tweede Kamer wil ervan af, maar landbouwminister Femke Wiersma wilde geen 'nationale kop'. Onder druk van de Tweede Kamer is het verbod nu toch de regelgevingsmolen in.
Wie het voorstel leest, ziet tig uitzonderingen staan. Ik vind het juridisch een gedrocht. Misbruik van de veeprikker, daar zullen weinig mensen voor zijn. Maar stel daar geen slechte regelgeving voor in de plaats. Handhaaf de bestaande regels zo nodig beter. Sluit ik toch nog af met een uitgesproken mening.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners




Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Burma 11-275
Gebruikt, € 1.500
-
New Holland T5.95 DualCommand
2012, P.O.A.
-
Weidesleep 8mtr
Gebruikt, P.O.A.
-
T6.180 DC StageV
Gebruikt, € 144.900
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Maandag23° / 12°0 %
-
Dinsdag25° / 11°0 %
-
Woensdag25° / 13°5 %