Zelfrijdende veldspuit wint terrein
Er zit groei in de markt van zelfrijdende veldspuiten. Volgens Amazone-importeur Kamps de Wild is een derde van de pakweg 115 veldspuiten die vorig jaar zijn verkocht in Nederland een zelfrijder. Die zelfrijders worden ook steeds groter.
Niet alleen stoppen kleinere bedrijven en groeien de grotere akkerbouwbedrijven verder, door extremer weer zijn er ook minder werkbare dagen. Dat vraagt om meer capaciteit. Bovendien is er meer bladdekking nodig door het beperktere aantal middelen, de strengere driftreductie-eisen en genoemde veranderende weersomstandigheden. Dat betekent meer verdunnen en vloeistof spuiten.
In plaats van 150 liter wordt nu dikwijls 200 tot 300 liter per hectare gespoten. Daarbovenop worden meer 'groene' middelen gebruikt, met een minder effectieve werking. Daardoor moet een perceel vaker worden bespoten. Allemaal redenen om te kiezen voor capaciteit en dus een zelfrijder, is de redenatie.
Onder andere Amazone speelt daarop in met de nieuwe Pantera 7004. Met een tankinhoud van 7.000 liter (6.600 liter nominaal) is het een uitbreiding van de zelfrijders op de kleinere 4504 met een tankinhoud van 4.750 liter (4.500 liter nominaal). Sinds de introductie van de 7004 op de Agritechnica vorig jaar heeft de fabrikant er inmiddels twintig van verkocht in Europa.
Een derde van de vorig jaar verkochte veldspuiten is een zelfrijder
Kamps de Wild maakte een demoronde door Nederland met het zo'n 4,5 ton kostende showmodel. De veldspuit toont duidelijk de vernieuwingen die zijn doorgevoerd. Voor de grotere tank is het chassis met 60 centimeter verlengd. De enkele schuifas van de onafhankelijke wielophanging is daarom vervangen voor twee schuifassen voor meer stabiliteit. Detail is dat de ophanging is voorzien van hellingcorrectie voor heuvelachtige gebieden en ongelijke spuitpaden.
Afhankelijk van het onderstel is de spoorbreedte te wisselen tussen 2 en 3 meter. Er zijn nu 380 85 R46 VF-banden van 2,05 meter hoog te monteren. Daarmee wordt de zelfrijder op de weg niet breder dan 2,55 meter.
De zelfrijder weegt van zichzelf 12 ton; 1.600 kilo meer dan de Pantera 4504. Dus met een volle tank, schoon water en middelen zal dat richting de 20 ton gaan. Handig is daarom dat er op dubbele spoorbreedtes is te rijden met de schuifbare voor- en achteras. Daarmee is de druk verdeeld en wordt de bodem gespaard.
De bodemvrijheid is op de grote wielen 1,3 meter. Wie met een topsnelheid van 40 of 50 kilometer per uur plots moet remmen, heeft profijt van de standaard schijfremmen per wiel.
De aluminium topdelen van de spuitbomen zijn uit te klappen als een harmonica en bouwt Amazone zelf, net als de gehele spuit. Ze hangen ingeklapt niet meer tot de cabine, door de verlenging van het chassis. Het geeft vanuit de eveneens laatste versie van de Claas Vista Cab beter zicht rondom.
In die Vista cab, te herkennen aan acht ledwerklampen, is overigens de eigen Amazone-armleuning met 7 inch Amadrive -terminal te vinden voor de bediening van de gehele spuit. Links van de bestuurder onder de bijrijderszit is een koelbox. De cabine kan worden voorzien van een overdruksysteem en CAT 4-carbonfilter. Dat zijn geen losse opbouwunits, ze zijn geheel weggewerkt in en rond de cabine.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kverneland Cultivator (geen schijveneg) Enduro (LH) #145291
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH VESTRUM 120 ACTIVE DRIVE 8
Gebruikt, P.O.A.
-
Rumptstad Varimax DWV-403
Gebruikt, P.O.A.
-
Gewichtblok 1050 KG BOX ECO
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker waterkwaliteit, NIL, klimaat, bodem en agrarisch natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Directeur
KAVB - Hillegom
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Regiobestuurder (voorzitter Flevoland) LTO Noord
LTO Noord - Flevoland
Weer
-
Vrijdag16° / 3°10 %
-
Zaterdag16° / 2°10 %
-
Zondag14° / 8°60 %