FrieslandCampina wil aandeel in Britse zuivelindustrie verdubbelen

Royal FrieslandCampina heeft de komende jaren de ambitie haar aandeel in de zuivelindustrie van het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. De omzet van 2023 was 165,2 miljoen euro. Een stijging van 4 procent, in vergelijking met de 159,4 miljoen euro in 2022. De coöperatie heeft de ambitie om binnen vijf jaar een jaaromzet van 351 miljoen euro te behalen.

FrieslandCampina+wil+aandeel+in+Britse+zuivelindustrie+verdubbelen
© Arie Meijer

Het Britse hoofdkantoor van FrieslandCampina is reeds verplaatst van Horsham naar een nieuwe locatie vlak bij het Victoria Station bij Londen. De zuivelcoöperatie geeft aan kansen te zien om in de komende jaren haar business te verdubbelen. De zuivelverwerker streeft naar het veroveren van een groter aandeel in de zuivelmarkt.

De zuivelmarkt in het Verenigd Koninkrijk is meer dan 17,5 miljard euro waard. FrieslandCampina is een relatief kleine speler in deze markt. 'We zien mogelijkheden om onze aanwezigheid op de Britse markt te vergroten door bijvoorbeeld onze merkdrankenactiviteiten uit te breiden', vertelt Jan-Willem ter Avest, manager corporate media relations.


Tender'lish ofwel Valess

Ook het uitbreiden van de tak met witte zuivel en kaas en het net gelanceerde Tender'lish (in Nederland Valess) zijn mogelijkheden voor een verdubbeling van het aandeel in de zuivelmarkt. Tender'lish is een merk van FrieslandCampina en maakt sinds 2005 vegetarische producten van zuivel. Vanaf 2023 is het merk ook in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd.

Het programma rondom CO2-reductie is ook geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk. Het heeft als doel om de CO2-emissie die vrijkomt met de zuivelproductie naar beneden te brengen. Het nieuwe klimaatplan moet een steentje bijdragen in de verdubbeling van de omzet.


Klimaatplan

Het klimaatplan is in 2022 geïntroduceerd en heeft betrekking op de gehele onderneming van FrieslandCampina, zowel in Nederland als nationaal. Het bevat concrete doelstellingen en acties, met als ijkpunt een significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in 2030.

FrieslandCampina werkt samen met afnemers die inspanningen van leden-melkveebedrijven op het gebied van broeikasgasreductie willen ondersteunen. De boeren die lid zijn van de zuivelonderneming kunnen zo investeren in nieuwe klimaatinitiatieven. De klant profiteert daardoor van een verminderde uitstoot bij het produceren van hun product.

De zuivelcoöperatie kan ondersteunende gegevens leveren om klantspecifieke reductie te onderbouwen en hun doelen op het gebied van klimaat te realiseren. Onder andere Danone, Nestlé en McDonald's werken al met dit klantenprogramma.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    14° / 4°
    10 %
  • Woensdag
    21° / 10°
    20 %
  • Donderdag
    18° / 14°
    60 %
Meer weer