Arla houdt omzet en winst gelijk, leveranciers krijgen nabetaling

De combinatie van prijsherstel in de tweede helft van het jaar en een hogere productie bij leden/leveranciers heeft ervoor gezorgd dat de omzet van 13,7 miljard euro van zuivelcoöperatie Arla vrijwel gelijk is aan een jaar eerder (13,8 miljard euro). Van de winst van 380 miljoen euro, gaat 270 miljoen euro naar melkveehouders in de vorm van een nabetaling van 2,07 cent per kilo geleverde melk.

Arla+houdt+omzet+en+winst+gelijk%2C+leveranciers+krijgen+nabetaling
© Twan Wiermans

Zuivelcoöperatie Arla kreeg in het eerste halfjaar van 2023 te maken met een daling van de prijzen. Het effect van de dalende koopkracht bij consumenten, die eind 2022 al zichtbaar was, zette door. Consumenten schakelden over op goedkopere producten. Dit was vooral te zien aan de resultaten van de merken onder de Arla-vlag: de omzet van de merkproducten van Arla daalde in die periode met 6 procent.

In de tweede helft van het jaar herstelde de koopkracht zich en schakelden consumenten terug naar de bekende merkproducten van Arla, zo vertelde CEO Peter Tuborgh van Arla Foods dinsdag 20 februari tijdens een internationale online persconferentie over de jaarcijfers.


Groei bij bekende merken

Enkele van die bekende merken zijn boter en smeerbare producten van Lurpak. Deze groep boekte in 2023 een volumestijging van 0,8 procent en een omzetstijging van bijna 3 procent. Smeerbare kaas van Puck Arla liet een volumegroei van 6,5 procent zien en een omzetstijging van 4,9 procent. Dit merk is vooral bekend in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

De kant-en-klaarkoffieproducten van Starbucks lieten het hele jaar door een flinke groei zien. In totaal gaat het om een plus van ruim 15 procent. Die groei zet naar verwachting dit jaar door.

Het marktaandeel van Arla in de Nederlandse supermarkten is vorig jaar gestegen naar 11,1 procent. Dat is het grootste marktaandeel dat Arla in Nederland tot nu toe heeft gehad.

Arla Foods Nederland is onderdeel van het marktcluster Arla Foods Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg. Vorig jaar steeg de Nederlandse omzet van Arla Foods in dagverse zuivel met 11,7 procent. Onder andere de merken Arla Skyr, Arla Lactofree, Lurpak, Melkunie en Starbucks maakten een grote groei door. De omzetgroei van Arla Foods in België kwam voornamelijk door merken als Arla en Melkunie. In Frankrijk wordt groei gedreven door Arla Pro.


Hoge melkprijs en nabetaling

De goede resultaten maken het mogelijk om een gemiddelde melkprijs van 47 euro per 100 kilo uit te betalen. Dat is fors minder dan de historisch hoge melkprijs van 55,1 euro van 2022, maar wel 15 procent hoger dan het vijfjarig gemiddelde. Daarbovenop krijgen melkveehouders nog een nabetaling van 2,07 cent per kilo, ofwel 2,07 euro per 100 kilo geleverde melk.

Arla verwacht voor 2024 ongeveer gelijkblijvende resultaten. 'De positieve ontwikkelingen van het tweede halfjaar van 2023 zullen doorzetten. Consumenten blijven naar verwachting meer merkproducten kopen', werd duidelijk gemaakt in de persconferentie.


Volgens Tuborgh zijn er het afgelopen jaar geen voormalig leden van FrieslandCampina overgestapt naar Arla. Met het oog op de aanhoudende groei zoekt Arla Foods Nederland wel nieuwe leden die weidemelk kunnen leveren.


CO2-reductie op koers

Arla Foods heeft de ambitie om in 2030 op melkveebedrijven een CO2-reductie te realiseren van 30 procent en een CO2-reductie in productie, eigen logistiek en energieverbruik van 63 procent in vergelijking met 2015. Het doel is om in 2050 klimaatneutraal (netto) te zijn.

Om dit doel te behalen, heeft de zuivelcoöperatie het afgelopen jaar concrete duurzaamheidsacties gerealiseerd. Het bedrijf heeft 150 adviseurs in dienst genomen om melkveehouders te ondersteunen bij het verlagen van de CO2-voetafdruk van melk. Daarbij is het bedrijf met Trees for All en BoerenNatuur het programma ReNature gestart om samen met melkveehouders de biodiversiteit rond agrarische bedrijven te vergroten.

Nederlandse veehouders planten de komende jaren 125.000 bomen en struiken rond hun bedrijven. Coöperatieleden van Arla Foods krijgen sinds augustus 2023 een maandelijkse vergoeding voor duurzaamheidsinspanningen op de bedrijven.

Alle melkveehouders van Arla realiseerden vorig jaar gemiddeld een verlaging van de CO2-voetafdruk van 3,6 procent: van gemiddeld 1,12 kilo naar 1,08 kilo CO2 per kilogram melk. Daarnaast is er geïnvesteerd in de productielijnen in Nijkerk. Hierdoor zit de dop nu vast aan de drinkzuivelpakken.

De emissie door de Arla-productieketen is vorig jaar met 4 procent gedaald. Wereldwijd heeft Arla Foods een CO2-reductie van bijna 1 miljoen ton gerealiseerd in de afgelopen twee jaar. Hiermee ligt Arla Foods op koers om de CO2-reductiedoelstellingen in 2030 te behalen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer